Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Psychohygiena se zabývá udržením, prohloubením nebo také znovuzískáním duševního zdraví a rovnováhy. Na současného člověka působí stále více stresových faktorů, které vyvolávají psychická i somatická onemocnění. Na nemoci způsobené právě těmito faktory umírá čím dál více lidí. Zdroje duševní hygieny poskytují dovednosti, kterak adekvátně zvládat častá citová vypětí, bránit se případným stresujícím zážitkům a situacím, které každodenní život přináší.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Semestrální práce
- 6 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V tomto studijním předmětu budou studenti seznámeni s pojmy stres, frustrace a konflikt, budou prezentovány druhy stresu, faktory ovlivňující vznik stresu zejména ve školních podmínkách. Dále budou seznámeni s postupy zvládání stresu. Předmět seznamuje se základními principy a pojmy duševní hygieny, aplikuje jejich užití do oblasti školství. Pozornost je věnována psychologickým otázkám stresu a jeho zvládání v podmínkách školy.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
|
Předpoklady
|
Předpokládájí se základní znalosti psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDRNOVÁ, E. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení. Praha : Fortuna.
-
HENNIG, C., KELLER, G. (1996). Antistresový program pro učitele. Praha : Portál.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1994). Jak zvládat stres. Grada - Avicenum, Praha.
-
NADEAU, M. (2003). Relaxační hry s dětmi. Praha : Portál.
|