Předmět: Psychický stres a duševní hygiena

« Zpět
Název předmětu Psychický stres a duševní hygiena
Kód předmětu KPS/NPSHK
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Psychohygiena se zabývá udržením, prohloubením nebo také znovuzískáním duševního zdraví a rovnováhy. Na současného člověka působí stále více stresových faktorů, které vyvolávají psychická i somatická onemocnění. Na nemoci způsobené právě těmito faktory umírá čím dál více lidí. Zdroje duševní hygieny poskytují dovednosti, kterak adekvátně zvládat častá citová vypětí, bránit se případným stresujícím zážitkům a situacím, které každodenní život přináší.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
V tomto studijním předmětu budou studenti seznámeni s pojmy stres, frustrace a konflikt, budou prezentovány druhy stresu, faktory ovlivňující vznik stresu zejména ve školních podmínkách. Dále budou seznámeni s postupy zvládání stresu. Předmět seznamuje se základními principy a pojmy duševní hygieny, aplikuje jejich užití do oblasti školství. Pozornost je věnována psychologickým otázkám stresu a jeho zvládání v podmínkách školy.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
Předpoklady
Předpokládájí se základní znalosti psychologie

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • BEDRNOVÁ, E. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení. Praha : Fortuna.
  • HENNIG, C., KELLER, G. (1996). Antistresový program pro učitele. Praha : Portál.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1994). Jak zvládat stres. Grada - Avicenum, Praha.
  • NADEAU, M. (2003). Relaxační hry s dětmi. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr