Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/NPPGP
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogická psychologie je prezentována ve struktuře základních témat, která jsou důležitá pro školní podmínky a profesi učitele. Obsahem disciplíny jsou následující témata, která mohou být rozvíjena do různých směrů (předmět ped. psychologie, metody, psychologie motivace, psychologie emocí, ps. učení, ps. výchovy, ps. učiva, opakování, transfer, hodnocení a známkování apod.)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
Studijní předmět je zaměřen na oblasti, které lze využít ve školních nebo výchovných zařízeních. Zabývá se základními aspekty forem učení (druhy učení, transfer, opakování apod.), motivací, tvořivostí, zkoušení a známkování žáků, šikany, modifikace chování žáků. V rámci seminářů si mohou studenti procvičit některé techniky asertivity, tvořivosti a zvládání nežádoucího chování žáků a třídy. Důraz je také kladen na řízený rozhovor s dítětem na daná témata.
Student porozumí psychologickým zákonitostem edukačního procesu, získá kompetence k optimalizaci edukačního procesu a zvyšování jeho efektivity.
Předpoklady
Poznatky ze základních psychologických disciplín, zejména obecné a vývojové psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou

Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
Doporučená literatura
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha : Portál.
  • Dařílek, P., & Kusák, P. (2001). Pedagogická psychologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • DAŘÍLEK,P.,KUSÁK,P. (1998). Pedagogická psychologie - A.. Olomouc : VUP.
  • DAŘÍLEK,P.,KUSÁK,P. (1998). Pedagogická psychologie - B.. Olomouc : VUP.
  • Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
  • Urbanovská, E., & Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní