Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Duševní zdraví - nemoc, problematika normality, deprivace, neurotizace dítěte, školské poruchy, stres a jeho vliv na psychiku. Klasifikace základních patologických jevů, jejich výskyt, dopad na školní prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni : - znát a vysvětlit základní kategirie poruch psychického vývoje, - aplikovat získané poznatky v edukačním procesu. Rozdělení poruch psychického vývoje, jejich příčiny. Různá pojetí normy, normality a patologie. Determinace a prognóza psychopatologických jevů v průběhu vývoje dítěte. Deprivační syndrom a možnosti jeho nápravy, LMD a ADHD, příčiny a projevy neurotického vývoje v dětském věku, mentální retardace a možnosti zaškolení, poruchy chování, poruchy vázané na určité vývojové období.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
|
Předpoklady
|
Předpokládájí se základní znalosti psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
Pokorná, V. (1997). Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál.
-
ŠVANCARA, J. (1997). Poruchy psychického vývoje. Brno.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
|