Předmět: Patopsychologie 2

« Zpět
Název předmětu Patopsychologie 2
Kód předmětu KPS/LS2@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat vybrané kategorie psychických poruch, - popsat typy závislostí a jejich etiologii, - dokázat vyvodit rizikové faktory v kontextu poruch chování u dětí a dospívajících a rozvoje závislostí, - popsat psychologické zvláštnosti vývoje a aspekty výchovy dětí s tělesným či smyslovým postižením. -aplikovat získané poznatky v praxi. Tematické okruhy: Klasifikační manuály a přehled kategorií psychických poruch. Příčiny a projevy závislostí. Alkoholové a nealkoholové drogy. Vymezení a etiologie poruch chování v dětství a dospívání a poruchy se začátkem v dětství. Děti ze záchvatovitým onemocněním (epilepsie), specifika sociálního a osobnostního vývoje. Psychologická problematika somatického a smyslového postižení, specifika ve vývoji, psychologická pomoc rodičům. Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • MASH, E. J., BARKLEY, R. A. Child Psychopathology.
  • PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2004). Kapitoly z obecné psychologie I.. Olomouc : PdF UP.
  • Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
  • PUGNEROVÁ, M., KONEČNÝ, J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu.
  • PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
  • ŘÍČAN, P. KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. (2000). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada.
  • Sheedeyová-Kurcinková M. (1998). Problémové dítě v rodině a škole. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., & Štech, S. (1999). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (1998). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní