Předmět: Patopsychologie 1

« Zpět
Název předmětu Patopsychologie 1
Kód předmětu KPS/LS1@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . Vymezit předmět patopsychologie, . popsat problematiku normality a patologie, . charakterizovat vybrané kategorie poruch psychického vývoje, . aplikovat získané poznatky do praxe. Témata: Vymezení předmětu, vzhledem k ostatním příbuzným disciplínám. Různá pojetí normy, normality a patologie. Historie přístupu k psychické abnormalitě. Determinace a prognóza psychopatologických jevů v průběhu vývoje dítěte. Deprivační syndrom a možnosti jeho nápravy. Syndrom CAN- problematika týrání, zneužívání a zanedbávání. Hyperkinetické poruchy, jejich příčiny a symptomy a vhodné výchovné postupy. Přehled neurotických poruch, etiologie a možnosti intervence. Neurotický vývoj u dětí. Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • MASH, E. J., BARKLEY, R. A. Child Psychopathology.
  • MATĚJČEK, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H.
  • Oltmanns, T.F., Emery, R.E. (2004). Abnormal psychology.
  • Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
  • PUGNEROVÁ, M., KONEČNÝ, J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu.
  • PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
  • ŘÍČAN, P. KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. (2000). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada.
  • Sheedeyová-Kurcinková M. (1998). Problémové dítě v rodině a škole. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., & Štech, S. (1999). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (1998). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní