Předmět: Psychologie zdraví a nemoci

« Zpět
Název předmětu Psychologie zdraví a nemoci
Kód předmětu KPS/LPZ@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvapilová Barbora, Mgr.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . Vymezit předmět psychologie zdraví a nemoci, . Popsat příčiny poruch zdraví a přehled teorií zdraví, . vysvětlit možnosti prevence a podpory zdraví, . identifikovat a vysvětlit biopsychosociální faktory poškozující zdraví, . charakterizovat zátěžové situace a jejich důsledky pro zdraví, včetně strategií zvládání stresu, . specifikovat pracovní stres, faktory ovlivňující pracovní stres, . popsat problematiku nemoci a dopadů na psychiku člověka. Témata: . Psychologická determinace a bio-psycho-sociální model. . Příčiny poruch zdraví, přehled teorií zdraví. . Biopsychosociální faktory poškozující zdraví. . Teorie vzniku psychosomatických nemocí. . Psychologické otázky prevence, ochrany a podpory zdraví včetně hodnocení efektivity a dopadů na zdraví, zranitelnosti (vulnerability) a odolnosti (resilience). . Zátěž, stres, pracovní stres a možné důsledky pro zdraví, včetně strategií zvládání stresu (coping). . Syndrom vyhoření, dopady a prevence syndromu vyhoření. . Fáze nemoci, faktory ovlivňující dopad nemoci.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Kebza V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
  • Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. . Praha.
  • Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha : Portál.
  • Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing..
  • Murphy, R. E. (2010). Health psychology. New York, NY: Nova Science Publishers.
  • Ryff, C. D. Singer, B. (2001). Emotion, social relationship and helath. Oxford University.
  • Sarafino, E. P. (2006). Health psychology. New York: John Wiley and Sons.
  • Urbanovská, E. (2012). Psychologie zdraví.. Olomouc : UP.
  • Zacharová, E., Šimíčková-Čížková, J. (2007). Psychologie pro zdravotnické obory: Vybrané kapitoly. Ostravská Univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní