Předmět: Základy psychologie

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie
Kód předmětu KPS/LP1@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvapilová Barbora, Mgr.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Psychologie jako věda Historie psychologie jako samostatné disciplíny ? základní psychologické směry Výzkumné metody v psychologii Osobnost Úvod do vývojové psychologie Determinace lidské psychiky ? učení a zrání Vývojové teorie Periodizace lidského vývoje Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět je zasvěcen základním principům a konceptům dvou klíčových oblastí psychologie ? obecné psychologie a vývojové psychologie. Studenti se seznámí s fundamentálními teoriemi, metodologií a aplikacemi těchto disciplín, které formují základní kameny psychologického myšlení. Od počátečního pohledu na strukturu a funkce lidské mysli a chování v obecné psychologii, až po zkoumání procesů vývoje jedince v rámci vývojové psychologie. Předmět poskytuje holistický pohled na lidskou psychiku a její dynamiku. Cílem předmětu je poskytnout studentům základní povědomí o teoretických základech, metodách výzkumu a praktických aplikacích obecné a vývojové psychologie
Student rozumí základním konceptům těchto dvou disciplín a jejich vzájemnému propojení. Student dokáže identifikovat a analyzovat základní mechanismy lidského chování a mysli v různých kontextech, a zná mechanismy podílející se na lidském vývoji i jeho zákonitosti dle vývojových teorií.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast při diskusích v hodině. Závěrečný písemný test. ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
Doporučená literatura
  • (2023). Jednoduše. Psychologie. Praha: Euromedia Group.
  • Collin, C., Benson, N. C, Ginsburg, J. a spol. (2019). Kniha psychologie. Vydání druhé. Praha: Euromedia Group.
  • Kassin, Saul M. (2012). Psychologie. 2. vyd.. Brno: CPress.
  • Plevová, I., & Petrová, A. (2012). Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha.
  • Pugnerová Michaela. (2019). Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada.
  • Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní