Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/KŘPP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Učení, učební styly, učební strategie Motivace k učení a motivační činitelé (např. odměny, úspěch atd.) Emoce a jejich vliv na učení Hodnocení ve škole Kreativita a její rozvoj Nadaný žák Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s audiovizí
Výstupy z učení
Předmět se zabývá studiem psychologických principů, teorií a metod aplikovaných na vzdělávání a výchovu. Studenti získávají hlubší porozumění procesům učení a vývoje jedince v kontextu vzdělávacího prostředí. Témata zahrnují motivaci, učení a paměť, roli emocí v procesu učení, roli učitele a žáka, či možnosti ovlivnění školného klimatu. Kurz poskytuje studentům klíčové nástroje pro pochopení individuálních potřeb žáků či studentů a efektivního pedagogického působení. Cílem předmětu je poskytnout studentům hlubší pochopení psychologických principů a teorií relevantních pro vzdělávací procesy.
Student dokáže analyzovat a interpretovat psychologické faktory ovlivňující vzdělávací procesy. Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oblasti učení, emocí a motivace při ovlivňování žákova/studentova učebního procesu. Student zná metody, jakými ovlivnit kreativní proces při učení a třídní klima.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Aktivní účast při diskusích v hodině. Závěrečný písemný test či ústní zkouška. ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
Doporučená literatura
  • Hasson, G. (2015). Emoční inteligence. Praha: Grada Publishing.
  • Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
  • Königová, Marie. (2007). Tvořivost ? Techniky a cvičení.. Grada.
  • LEMROVÁ, Soňa; KAVKOVÁ, Veronika; PUGNEROVÁ, Michaela; DOBEŠOVÁ CAKIRPALOGLU, Simona. (2024). Pedagogická psychologie. Praha: Grada.
  • PRŮCHA, Jan. (2020). Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi.. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní