Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
-
Hájková Radka, Mgr.
-
Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Cílem předmětu je porozumět jedněm z nejzajímavějších otázek v psychologii. Mimo jiné tomu: Proč přemýšlíme o sobě jinak než o ostatních? Jak může jeden člověk ovlivnit dynamiku celé skupiny (např. třídy)? Jak se ubránit tlaku druhých, když je to žádoucí? Vedlejším cílem je také rozvoj kritického myšlení a porozumění tomu, jak psychologové přemýšlí, dělají výzkum a získávají poznatky o jedincích či skupinách. Toto poznání může být užitečné i mimo pedagogickou profesi. Témata: 1. Člověk, společnost a kultura 2. Identita a identity 3. Jak prezentovat a jak se sebe-prezentovat 4. Interpersonální vnímání 5. Komunikace 6. Manipulace a přesvědčování 7. Postoje a sociální reprezentace, předsudky 8. Sociální vliv, konformita a poslušnost 9. Skupiny a skupinová dynamika 10. Školní třída 11. Vědecké a/nebo sociální poznávání + metody sociální psychologie 12. Vztahy 13. Historický vývoj sociální psychologie Volitelná témata: (na přání studentů možná i další témata) * Psychologie dotazování * Řešení konfliktů Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti psychologie komunikace. Student rozumí principům a základním teoriím aplikovaným v sociální psychologii. Student si získá zkušenost s vybranými technikami komunikace, asertivity a zvládání konfliktů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
80% účast Aktivní účast v hodinách Při vícero absencí bude vyžadováno zpracování náhradního úkolu Referát během výuky Zápočet bude realizován formou písemného testu ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující. Body za zápočtový test 91-100 A 1 započteno 81-90 B 1,5 započteno 71-80 C 2 započteno 61-70 D 2,5 započteno 51-60 E 3 započteno 0-50 F 4 nezapočteno
|
Doporučená literatura
|
-
Berne, E. (1992). Jak si lidé hrají.. Liberec: Dialog.
-
CANGELOSI, J.,S. (2006). Strategie řízení třídy. Praha : Portál.
-
Caponni, Vera , Novák, Tomáš:. Asertivne do života. Praha: Grada, 1994..
-
Graf, S.Hřebíčková, M. Petrjánošová, M. Leix, A. (2015). Češi a jejich sousedé: meziskupinové postoje a kontakt ve střední Evropě.. Academia.
-
Hayes, N. (2011). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
-
HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
-
HEWSTONE, M.? STROEBE, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. Praha, Portál.
-
Lewis, D. (2001). Tajná řeč těla. Praha: East West Publishing.
-
Milgram, S. (2017). Poslušnost vůči autoritě. Experiment, který zpochybnil lidskou přirozenost.. Portál.
-
MORAVEC, V. (2016). Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha.
-
Myers, D., G. (2016). Sociální psychologie. Edika.
-
Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Přístupy, dovednosti, poruchy. Praha.
-
Vybíral Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha.
-
Výrost, J. Slaměník, I., Sollárová E. (Eds.). (2019). Sociální psychologie Teorie, Metody, Aplikace. Praha: Grada.
-
Watzlawick, P. - Bavelas J. B. - Jackson, D. D. Pragmatika lidské komunikace. Praha 1999.
-
Zimbardo, P. G. (2005). Moc a zlo: socilálně psychologický pohled na svět.. Moraviapress.
|