Vyučující
|
-
Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
-
Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osobnost učitele a žáka - možnosti jejího rozvoje Stres v učitelské profesi a možnosti jeho zvládání Syndrom vyhoření u učitelů a jeho prevence Prosociální chování a jeho podpora ? agrese, šikana- zdroje a vývoj a řešení Školní třída ? malá sociální skupina Školní úspěšnost a neúspěšnost ? školní zralost a připravenost Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s audiovizí
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozvíjí a prohlubuje poznatky z pedagogické psychologie získané v předchozích kurzech. Zaměřuje se na aplikaci psychologických principů a teorií ve specifických kontextech vzdělávání a výchovy. Témata kurzu zahrnují osobnost učitele, prevenci syndromu vyhoření, identifikaci a podporu nadaných žáků, prevenci a intervence při šikaně, týmovou spolupráci a prosociální chování. Studenti získávají dovednosti a znalosti potřebné k efektivnímu řízení třídy, podpoře emocionálního a sociálního vývoje žáků a budování pozitivního vzdělávacího prostředí. Cílem předmětu je prohloubit znalosti a dovednosti studentů v oblasti aplikace pedagogické psychologie na konkrétní situace ve vzdělávacím prostředí.
Studen umí analyzovat faktory ovlivňující osobnost učitele a reflektovat nad vlastními profesními hodnotami a postoji. Student zná strategie pro rozpoznání a prevenci syndromu vyhoření u sebe i u svých kolegů, a zná přístupy pro práci se stresem a zátěží. Student je schopen identifikovat nadané žáky/studenty a navrhovat diferenciované pedagogické přístupy a programy pro jejich optimální rozvoj. Student zná mechanismy a důsledcích šikany a dokáže aplikovat preventivní strategie. Student dokáže rozvíjet spolupráci žáků/studentů ve své třídě.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast při diskusích v hodině. Závěrečný písemný test či ústní zkouška. ISP ? upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující Při počtu do 20 studentů zkouška/kolokvium ústní
|
Doporučená literatura
|
-
BLECHOVÁ, Eva. (2022). Divoké nápady v bezpečném prostředí: průvodce pro týmovou tvořivost.. Brkola, s.r.o., ve spolupráci s Akademií múzických umění v Praze.
-
ČÁP, David. (2012). Šikana: mýty a realita. Praha: Wolters Kluwer.
-
HŘÍBKOVÁ, L. (2009). Nadání a nadaní: Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi.. Praha: Grada.
-
LEMROVÁ, Soňa; KAVKOVÁ, Veronika; PUGNEROVÁ, Michaela; DOBEŠOVÁ CAKIRPALOGLU, Simona. (2024). Pedagogická psychologie. Praha: Grada.
-
Poschkamp, T. (2013). Vyhoření: rozpoznání, léčba, prevence. Rádce pro pedagogy. Brno: Edika.
-
STEHLÍKOVÁ, Monika. (2018). Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu.. Praha: Grada.
-
ZVÍROTSKÝ, Michal. (2023). Terminologický a výkladový slovník šikany. Praha: Grada.
|