Předmět: Základy duševní hygieny

« Zpět
Název předmětu Základy duševní hygieny
Kód předmětu KPS/KZHD@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvapilová Barbora, Mgr.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . orientovat se v problematice duševní hygieny a jejím zařazení do systému psychologických disciplín, . vymezit základní techniky a postupy duševní hygieny, . popsat základní koncepce a teorie stresu, chápat princip fyziologické reakce na stres a psychologické pozadí vzniku stresu, orientovat se v problematice stresu v prostředí školy a přidružených zařízeních, . orientovat se ve způsobech zvládání stresu, . charakterizovat základní koncepci psychosomatiky ve vazbě na psychické zdraví, . vhodně zvolit a využít metody a techniky vedoucí k sebepoznání a seberozvoji, . osvojit si základní relaxační techniky. Témata: Vymezení duševní hygieny a toho, čím se zabývá. Stručné vymezení duševního zdraví. Význam duševní hygieny v pomáhajících profesích. Problematika stresu (teorie, projevy, zdroje stresu, fyziologické a psychologické pozadí a průběh stresu). Způsoby zvládání stresu (coping, obranné mechanismy). Psychosomatické aspekty duševního zdraví. Vliv osobnosti a mezilidských vztahů na utváření a udržování duševního zdraví. Metody a techniky sebepoznání a vlastního duševního rozvoje. Relaxační a meditační postupy. Relaxační metody pro dětskou a dospívající populaci. Autogenní trénink ? Schulz. Progresivní relaxace ? Jacobson. Relaxačně aktivační metoda ? Machač. Focusing ? Gendlin.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • DANZER, G. (2010). Psychosomatika. Praha.
  • Fesler N. Rychlá relaxace.
  • GENDLIN, Eugen, T.:. (2003). Focusing. Praha : Portál.
  • Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
  • Moore, T. & Russell, K. C. (2002). Studies of the Use of Wilderness for Personal Growth, Therapy, Education and Leadership Development: An Annotation and Evaluation.. Moscow, ID: University of Idaho Wilderness Research Center.
  • Nešpor, K. (2015). Sebeovládání. Praha:Portál.
  • PLAMÍNEK, J. (2008). Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praha: Grada Publishing.
  • Schmidbauer, Wolfgang. (2008). Syndrom pomocníka. Portál.
  • TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE, Jürgen OTT. (2008). Základní psychosomatická péče. Praha: Portál.
  • V. Joshi. (2007). Stres a zdraví. Portál.
  • Víchová, Veronika a kol. (2016). Autogenní trénink a autogenní terapie. Praha, Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní