Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
-
Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Směšná Eva, Mgr.
-
Křížová Janka, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Psychohygiena se zabývá udržením, prohloubením nebo také znovuzískáním duševního zdraví a rovnováhy. Na současného člověka působí stále více stresových faktorů, které vyvolávají psychická i somatická onemocnění. Na nemoci způsobené právě těmito faktory umírá čím dál více lidí. Zdroje duševní hygieny poskytují dovednosti, kterak adekvátně zvládat častá citová vypětí, bránit se případným stresujícím zážitkům a situacím, které každodenní život přináší.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát projevy a příčiny narušeného duševního zdraví, - mít orientační zkušenosti s aplikací vybraných metod a postupů, které ohroženě duševní zdraví pozitivně upravují nebo duševní zdraví upevňují. Témata: Vymezení duševní hygieny a duševního zdraví, specifický význam pro pedagogické pracovníky. Projevy a příčiny stresu, specifické příčiny ve školních podmínkách. Projevy a příčiny jiných forem narušení duševního zdraví. Úloha osobnosti a sebepoznání a kvality mezilidských vztahů při utváření duševního zdraví. Metody sebepoznání a jejich kritická místa. Přístupy k realizaci duševní hygieny. Formy působení na příčiny negativních vztahů. Prevence - úprava prostředí a životního stylu, změna percepce a hodnocení. Zvládání vzniklých negativních psychických stavů. Relaxační a meditační postupy. Relaxační metody pro dětskou populaci. Autogenní trénink - Schulz. Progresivní relaxace - Jacobson. Relaxačně aktivační metoda - Machač.
Student bude způsobilý vysvětlení pojmů a definic z oblasti psychologie.
|
Předpoklady
|
Předpokládájí se základní znalosti psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studium literatury, aktivní účast na seminářích, vypracování úkolů dle požadavků vyučujícího.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDRNOVÁ, E. (1999). Duševní hygiena a sebeřízení. Praha : Fortuna.
|