Předmět: Základy duševní hygieny

« Zpět
Název předmětu Základy duševní hygieny
Kód předmětu KPS/KZDH@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvapilová Barbora, Mgr.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Křížová Janka, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v problematice duševní hygieny a jejím zařazení do systému psychologických disciplín,vymezit základní techniky a postupy duševní hygieny,popsat základní koncepce a teorie stresu, chápat princip fyziologické reakce na stres a psychologické pozadí vzniku stresu, orientovat se v problematice stresu v prostředí školy a přidružených zařízeních,orientovat se ve způsobech zvládání stresu,charakterizovat základní koncepci psychosomatiky ve vazbě na psychické zdraví,vhodně zvolit a využít metody a techniky vedoucí k sebepoznání a seberozvoji, osvojit si základní relaxační techniky. Témata: Vymezení duševní hygieny a toho, čím se zabývá. Stručné vymezení duševního zdraví. Význam duševní hygieny v pomáhajících profesích. Problematika stresu (teorie, projevy, zdroje stresu, fyziologické a psychologické pozadí a průběh stresu). Způsoby zvládání stresu (coping, obranné mechanismy). Psychosomatické aspekty duševního zdraví. Vliv osobnosti a mezilidských vztahů na utváření a udržování duševního zdraví. Metody a techniky sebepoznání a vlastního duševního rozvoje. Relaxační a meditační postupy. Relaxační metody pro dětskou a dospívající populaci. Autogenní trénink ? Schulz. Progresivní relaxace ? Jacobson. Relaxačně aktivační metoda ? Machač. Focusing ? Gendlin.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Buchwald, P. (2013). Stres ve škole. Praha : Portál.
  • Danzer, G. (2001). Psychosomatika - Celostní pohled na zdraví těla i duše.. Praha: Portál.
  • Fesler N. Rychlá relaxace.
  • GENDLIN, Eugen, T.:. Experiencing and the creation of meaning. A philosophical and psychological approach to the subjective. New York: Macmillan Press, 1970.
  • Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
  • Moore, T. (2010). Léčebná péče o duši. Praha:Portál.
  • Nešpor, K. (2015). Sebeovládání. Praha:Portál.
  • PLAMÍNEK, J. (2008). Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praha: Grada Publishing.
  • Schmidbauer, Wolfgang. (2008). Syndrom pomocníka. Portál.
  • Siegel, R.D. (2016). Velká kniha meditačních technik. Praha: Grada.
  • TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE, Jürgen OTT. (2008). Základní psychosomatická péče. Praha: Portál.
  • V. Joshi. (2007). Stres a zdraví. Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní