Předmět: Základy psychologie 1

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie 1
Kód předmětu KPS/KVP1@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, . charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii a porozumět problematice determinace osobnosti, . porozumět a vysvětlit podstatu psychologických směrů, . porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), . vysvětlit vztah emocí a temperamentu, . pochopit podstatu motivačních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, . pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti, . vysvětlit proces socializace jedince, . charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, . popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří. . analyzovat determinaci lidské psychiky a aplikovat teoretické poznatky na konkrétní případy . vidět osobnost z pohledu vybraných psychologických směrů . porozumět zákonitostem poznávání člověka a uvést příklady poznávacích procesů . pochopit podstatu motivace a její vztah k atribučním procesům v osobnosti . popsat metody v psychologii a uvést zásady jejich využití Témata Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Pojetí osobnosti v psychologii. Přehled základních psychologických směrů a jejich přístupu k jedinci. Osobnost a poznávací procesy. Osobnost a emoce. Osobnost a motivace. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku. Charakteristika období dospívání.) Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J., Nolen-Hoeksema, S. Psychologie. Praha, 1995.
  • BUSKST, William at al. (2000). Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
  • Fontana David. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie.. Praha: Grada.
  • Matějček, Z. (1986). Počátky našeho duševního života..
  • NAKONEČNÝ, M. (1998). Základy psychologie. Praha, Academia.
  • PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
  • PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2004). Kapitoly z obecné psychologie I.. Olomouc : UP.
  • Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007..
  • ŘÍČAN, P. (2004). Cesta životem. Praha : Portál.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: obor v pohybu..
  • ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • Vágnerová, M. (2003). Úvod do psychologie. Praha.
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál.
  • Vágnerová M. (2012). Vývojová psychologie.Dětství a dospívání.. Karolinum.
  • WEITEN, W. (1998). Psychology: themes and variations.. California: Brooks/Cole Publ. Comp.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní