Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, . charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii a porozumět problematice determinace osobnosti, . porozumět a vysvětlit podstatu psychologických směrů, . porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), . vysvětlit vztah emocí a temperamentu, . pochopit podstatu motivačních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, . pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti, . vysvětlit proces socializace jedince, . charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, . popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří. . analyzovat determinaci lidské psychiky a aplikovat teoretické poznatky na konkrétní případy . vidět osobnost z pohledu vybraných psychologických směrů . porozumět zákonitostem poznávání člověka a uvést příklady poznávacích procesů . pochopit podstatu motivace a její vztah k atribučním procesům v osobnosti . popsat metody v psychologii a uvést zásady jejich využití Témata Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Pojetí osobnosti v psychologii. Přehled základních psychologických směrů a jejich přístupu k jedinci. Osobnost a poznávací procesy. Osobnost a emoce. Osobnost a motivace. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku. Charakteristika období dospívání.) Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.
|
-
Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J., Nolen-Hoeksema, S. Psychologie. Praha, 1995.
-
BUSKST, William at al. (2000). Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
-
Fontana David. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie.. Praha: Grada.
-
Matějček, Z. (1986). Počátky našeho duševního života..
-
NAKONEČNÝ, M. (1998). Základy psychologie. Praha, Academia.
-
PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
-
PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2004). Kapitoly z obecné psychologie I.. Olomouc : UP.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007..
-
ŘÍČAN, P. (2004). Cesta životem. Praha : Portál.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: obor v pohybu..
-
ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
Vágnerová, M. (2003). Úvod do psychologie. Praha.
-
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál.
-
Vágnerová M. (2012). Vývojová psychologie.Dětství a dospívání.. Karolinum.
-
WEITEN, W. (1998). Psychology: themes and variations.. California: Brooks/Cole Publ. Comp.
|