Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit předmět vývojové psychologie, . porozumět problematice determinace vývoje osobnosti, . pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, . pochopit vývojové zákonitosti, . charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, . popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří. Témata: Předmět vývojové psychologie, základní pojmy. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku). Charakteristika období dospívání. Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.
|
-
Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J., Nolen-Hoeksema, S. Psychologie. Praha, 1995.
-
BUSKST, William at al. (2000). Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie.. Praha: Grada.
-
PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
-
PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2004). Kapitoly z obecné psychologie I.. Olomouc : PdF UP.
-
Plevová, I., & Petrová, A. (2012). Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007..
-
VÁGNEROVÁ, M. (2003). Úvod do psychologie. Praha.
-
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál.
-
Vágnerová, M. (1997). Vývojová psychologie. I, Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
-
WEITEN, W. (1998). Psychology: themes and variations.. California: Brooks/Cole Publ. Comp.
|