Předmět: Seminář z patopsychologie

« Zpět
Název předmětu Seminář z patopsychologie
Kód předmětu KPS/KTPT@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Hájková Radka, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, . charakterizovat obecné náhledy na lidskou normalitu . porozumět a vysvětlit specifické psychické stavy, procesy a vlastnosti u nejfrekventovanějších druhů a postižení dětského a adolescentního věku . porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy) v souvislosti s abnormalitou . vysvětlit pojmy vážící se na problematiku psychické deprivace . pochopit příčiny vzniku poruch chování v dětském a adolescentním věku . pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují patologii v lidské psychice Témata Vymezení předmětu, hraniční disciplíny. Problematika normality a patologie. Determinace a prognóza patopsychologických jevů v dětském věku. Problematika psychické deprivace a možnosti její nápravy. Emoční obtíže (neurotické obtíže) v dětském věku. ADHD, projevy a náprava. Mentální retardace. Psychologická problematika poruch chování. Psychologické důsledky tělesného a smyslového postižení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Kohoutek R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy.
  • KOLUCHOVÁ, J. a kol. (1983). Kapitoly z patopschologie dítěte. Olomouc : UP.
  • Koluchová, J. Přehled patopsychologie dítěte.
  • Kracík, J. (1994). Patopsychologie postiženého dítěte. Praha : Portál.
  • KURCINKA, Mary Sheedy. Problémové dítě v rodině a ve škole.
  • KVINTOVÁ, J. Patopsychologie problémového dítěte.
  • Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
  • PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní