Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/KTGP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žiaran Pavel, Ing. Bc. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit předmět a úkoly pedagogické psychologie, . charakterizovat psychologické zákonitosti procesu učení, . popsat podstatu, genezi, spektrum a diagnostiku stylů učení a možnosti intervenčních zásahů do stylů učení . porozumět procesům motivace a emocí ve vztahu k učení. . vymezit pojem tvořivost žáka a vysvětlit vztah tvořivosti k inteligenci a učebnímu procesu. . Rozpoznat činitele utvářející vztah mezi žákem a učitelem . Umět popsat postup diagnostického procesu při poznávání osobnosti žáka . Vědět kdy a jak realizovat sociometrickou metodu Témata: Předmět a poslání pedagogické psychologie. Proces učení, definice, typy učení. Styly učení ? podstata, geneze, diagnostika, intervence. Psychologické aspekty obsahu učiva. Dětské pojetí světa a žákovo pojetí učiva. Motivace v pedagogických situacích, typy motivace. Motivační činitelé, možnosti ovlivňování učební motivace. Emoce ve školním prostředí. Vliv emocí na proces učení. Tvořivost, tvořivý způsob vyučování, tvořivý žák. Školní úspěšnost a neúspěšnost. Činitelé utvářející sebepojetí žáka. Školní třída jako malá sociální skupina. Agrese a šikana. Spolupráce a prosociální chování. Náročné výchovné situace ve školním prostředí. Vliv atribuce na školní výkon žáka.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ČÁP, J. (1980). Psychologie pro učitele. Praha : SPN.
  • DAŘÍLEK, P. a KUSÁK, P. (1998). Pedagogická psychologie - A.. Olomouc : VUP.
  • DAŘÍLEK,P.,KUSÁK,P. (1998). Pedagogická psychologie - B.. Olomouc : VUP.
  • Gallard, D., Cartmell, K.M. Psychology and education.
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Pedagogická a sociální psychologie.
  • Hříbková, L.. (2009). Nadání a nadaní.. Praha: Grada.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha.
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
  • MASTROPIERI, M. A., SCRUGGS, T. S. (2004). The inclusive Classroom. New Jersey: Pearson Education Inc.
  • ŘÍČAN, P. (2013). S dětmi chytře a moudře: Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha: Portál.
  • Sedláčková D. (2009). Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada.
  • SLAVIN, R., E. (2000). Educational psychology: theory and practice. Boston: Allyn and Bacon.
  • SMÉKALOVÁ, E. Vybrané otázky z pedagogické psychologie pro psychology.
  • Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠMELOVÁ, Eva et al. Pre-school education in the context of curriculum: children's readiness for compulsory school attendance in the context of selected EU countries - Czech Republic, Slovakia, Slovenia, Poland..
  • URBANOVSKÁ, E. (2006). Sociální a pedagogická psychologie. Olomouc: PdF UP.
  • Vacek, P. (2011). Psychologie morálky a výchova charakteru žáků. Hradec Králové.
  • WOOLFOLK, A. E. (1993). Educational psychology. Boston: Allyn and Bacon.
  • Zelinková, O. Poruchy učení.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní