Předmět: Psychologie stresu a duševní hygiena

« Zpět
Název předmětu Psychologie stresu a duševní hygiena
Kód předmětu KPS/KSDH@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kvapilová Barbora, Mgr.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět nabízí přehled základních poznatků z oblasti stresu a duševní hygieny. Zdůrazňuje význam uplatňování pravidel duševní hygieny v oblasti profesního i osobního života. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vysvětlit základní pojmy (duševní hygiena, duševní zdraví, stres, stresor, syndrom vyhoření, coping aj.), . rozlišit hlavní stresory, . diagnostikovat příznaky stresu a syndromu vyhoření, . volit adekvátní copingové strategie, . realizovat účinná preventivní opatření v profesní praxi i osobním životě. Témata: Duševní hygiena a její význam, duševní zdraví, stres, stresory se zaměřením na školní prostředí, stresové reakce, copingové strategie, důsledky dlouhodobého stresu, syndrom vyhoření, prevence stresu a syndromu vyhoření v oblasti pracovní i mimopracovní v dimenzi osobní, sociální i institucionální.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • HAGEMANN, Wolfgang. Syndrom vyhoření u učitelů: příčiny, pomoc, terapie.
  • Honzák, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření.
  • KEBZA, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví 80-200-1307-5. Praha : Academia.
  • KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha : Státní zdravotní ústav.
  • Kliment, P. Zvládací (copingové) odpovědi v pomáhajícíh profesích. Olomouc: UP..
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
  • Musil, J. (2010). Psychologická a výchovná poradna.
  • Musil, J. Stres, syndrom vyhoření a mentálně hygienická optima v dynamice lidského sociálního chování.
  • Novák, T., & Capponi, V. (2003). Sám sobě psychologem. Praha: Grada.
  • Tichá I. (2012). Psychologie zdraví.. Olomouc : UP.
  • Urbanovská, E. Psychologie zdraví.
  • Urbanovská, E. Škola, stres a adolescenti.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Předškolní pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní