Předmět: Psychosomatické základy jednání

« Zpět
Název předmětu Psychosomatické základy jednání
Kód předmětu KPS/KPZI@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
  • Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
úvod do psychosomatického základu lidského jednání; rozvoj komunikačních dovedností; dialogické jednání - jeho principy, pokusy studentů o dialogické jednání; hlas a jeho procítění; přednes jako sdělování s důrazem na autenticitu a srozumitelnost; uvědomění si a pochopení vlastního výrazu; rozvoj tvořivosti a představivosti; sebereflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Jedná se o seberozvojový předmět, jehož cílem je rozvoj studentovy psychosomatické kondice, což znamená schopnost autenticky a tvořivě jednat v profesních, ale i dalších životních situacích. Jeho smyslem je pochopení hráčské dimenze v jednání člověka jako základu autorství. Děje se tak prostřednictvím vlastní aktivity sdílené s ostatními členy skupiny, prožitku a sebereflexe.

Předpoklady
Kontaktní výuka je zaměřena na klíčové problémy disciplíny a na navigaci studujících ke zpracování finálního výstupu. Teoretické penzum učiva získávají studenti samostudiem a zpracováváním zadaných dílčích úkolů, cvičení a problémových otázek.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Předpokladem úspěšného ukončení předmětu je minimálně 80% aktivní účast na seminářích, prokázaná vypracováním osobního portfolia. Finálním výstupem je improvizace na dané téma, případně vlastní interpretace zvolené předlohy. Kombinovaná forma studia: kolokvium, účast na tutoriálech, samostudium, příprava a prezentace finálního výstupu s následným rozborem.
Doporučená literatura
  • ANDRYSOVÁ, P. (2016). Osobnostní učitelství. Olomouc: UP.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Osobnostní herectví - učitelství. Praha: DAMU, 2010..
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů: východiska a první zkušenosti. Brno: Paido, 2008..
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Psychosomatické disciplíny v teorii a praxi. Praha: DAMU, 2011..
  • Rut, P.(ed.). (1996). Nedivadlo Ivana Vyskočila. Praha.
  • VYSKOČIL, I. a kol. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: JAMU, 2005..
  • VYSKOČILOVÁ, E. Pokus o teoretické nahlédnutí vztahu dialogického jednání a psychosomatické kondice. Praha: DAMU, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní