Předmět: Základy psychologie 1

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie 1
Kód předmětu KPS/KPZ1@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Katrušáková Klára, Mgr.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Kvapilová Barbora, Mgr.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Křížová Janka, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit předmět vývojové psychologie, . porozumět problematice determinace vývoje osobnosti, . pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, . pochopit vývojové zákonitosti, . charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, . popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří. Témata: Předmět vývojové psychologie, základní pojmy. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku). Charakteristika období dospívání. Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J., Nolen-Hoeksema, S. Psychologie. Praha, 1995.
  • BUSKST, William at al. (2000). Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
  • Kozáková, R. (2014). Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů. UP Olomouc.
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha, Grada Publishing 2006..
  • Nakonečný, M.:. Lexikon psychologie. Praha 1995..
  • NAKONEČNÝ, M. (1998). Základy psychologie. Praha, Academia.
  • PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
  • PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2004). Kapitoly z obecné psychologie I.. Olomouc : PdF UP.
  • PLEVOVÁ, I., PETROVÁ, A. Obecná psychologie.
  • Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  • Říčan, P. Cesta životem.
  • ŠIKL, R. Zrakové vnímání.
  • Vágnerová M. (2012). Vývojová psychologie.Dětství a dospívání.. Karolinum.
  • WEITEN, W. (1998). Psychology: themes and variations.. California: Brooks/Cole Publ. Comp.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní