Předmět: V

« Zpět
Název předmětu V
Kód předmětu KPS/KPVP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vymezit předmět vývojové psychologie . porozumět problematice determinace vývoje osobnosti, . pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, . pochopit vývojové zákonitosti, . charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, . popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří. Témata Předmět vývojové psychologie, základní pojmy. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku). Charakteristika období dospívání. Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BUSKST, William at al. (2000). Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
  • FAVELL, Adrian. 2001. Philosophies of Integration. Immigration and the Idea of Citizenship in France and Britain. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave..
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha, Grada 2006..
  • Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál..
  • ŘÍČAN, P. (2004). Cesta životem. Praha : Panorama.
  • Shantz C.U, Hartup W.W. (1995). Conflict in child and adolescence development. Cambridge: Cambridge University press.
  • ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • UŽDIL,J. (1998). Čáry, klikyháky,paňáci a auta. Praha.
  • VÁGNEROVÁ, M. (2003). Úvod do psychologie. Praha : Karolinum UK.
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha, Portál.
  • Vágnerová, M. (1997). Vývojová psychologie. I, Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní