Předmět: Psychologie vedení lidí

« Zpět
Název předmětu Psychologie vedení lidí
Kód předmětu KPS/KPVE@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žiaran Pavel, Ing. Bc. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Rozvinout si schopnosti a naučit se dovednosti v oblasti spolupráce, komunikace a vedení, zejména pro vytváření jejich budoucích pracovních týmů, se zaměřením na instituce působících v pomáhajících profesích. Setřídit si poznatky s interdisciplinárním využitím v oblastech sociální psychologie práce, psychologie práce a řízení, personalistiky, managementu aj. Témata: Umění komunikace - verbální a neverbální komunikace, komunikace v týmu a efektivní komunikační styly vedoucího pracovníka, asertivní jednání a zpětná vazba: (rozvoj asertivity a efektivní sdělování zpětné vazby, vyhodnocení stupně asertivity jednotlivce, teorie asertivity, způsoby asertivního jednání, mýty asertivity - klady a zápory). Konflikty (druhy, význam a způsoby zvládání konfliktů nejen v rámci pracovních týmů),Osobnostní typy a jejich aplikace na vedoucího i na ostatní členy týmu: základní typy osobností, problémové typy osob, jejich charakteristika a nejvhodnější způsoby jednání s nimi. Vůdcovství: způsoby přejímání vedení, předpoklady pro vedení, negativní charakteristiky osobnosti ve vztahu k vedení lidí, vyhodnocení osobnostních předpokladů pro vedení ,Vedení lidí: koučování - Techniky vedení kolektivu, hodnocení a poznávání podřízených, jednání s lidmi, získávání a výběr pracovníků, timemanagement: poměr k času, obecné zásady pro využívání času, stanovování cílů a jejich plnění, osobnostní podíl při špatné a dobré schopnosti řízení času a trénink vhodných návyků, pracovní tým :Význam, charakteristika, motivace pracovního týmu, dynamika, koheze a atmosféra, pracovní spokojenost, faktory spokojenosti ,Psychologie motivace, potřeby pracovníků a způsoby odměňování, hodnocení a rozvoj pracovníků, outplacement Studijní

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Armstrong, M. (2002). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada.
  • Bělohlávek, F. (1996). Organizační chování. Olomouc: Rubico.
  • GOLD,A. Řízení současné školy. Žďár n. S.: Fakta v.o.s., 1998. ISBN 80-902614-0-X.
  • Hayes, N. (2005). Psychologie týmové práce. . Praha: Portál.
  • KOHOUTEK, R., ŠTĚPÁNIK, J.:. (2000). Psychologie práce a řízení. Brno, Cerm, 2000. Brno, Cerm.
  • Koubek, J. (2001). Řízení lidských zdrojů. Management Press, Praha.
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem.
  • POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů - podmínka rozvoje školy. Praha : Agentura STROM, 1999. ISBN 80-86106-07-1..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní