Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu KPS/KPSY@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
  • Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Hlavní témata předmětu: Předmět a poslání pedagogické psychologie. Proces učení, definice, typy učení, zákony učení. Psychologické aspekty obsahu učiva. Motivace v pedagogických situacích. Motivační činitelé, možnosti ovlivňování učební motivace. Emoce ve školním prostředí. Vliv emocí na proces učení. Osobnostní dispozice a jejich vliv na úspěšnost žáka, školní úspěšnost a neúspěšnost. Sebepojetí žáka a činitelé utvářející sebepojetí žáka. Atribuce, faktory ovlivňující atribuci, atribuční tendence a styly a jejich vliv na výkon žáka. Školní třída jako malá sociální skupina. Agrese a šikana. Sociální chování a sociální dovednosti ovlivňující vztah učitele a žáka. Náročné výchovné situaceve školním prostředí. Tvořivost, tvořivý způsob vyučování, tvořivý žák. Styly učení, podstata, diagnostika, intervence. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti si během přednášek a seminářů ověří teoretické znalosti z oblasti pedagogické psychologie. Zároveň bude výuka probíhat s akcentací na praktické propojení jednotlivých témat pedagogické psychologie s praxí v edukačním prostředí školy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíl předmětu: Student si osvojí poznatky z oblasti pedagogické psychologie v kontextu požadavků a nároků školských zařízení a povolání učitele (zejména v mateřské škole) s respektem na současné podmínky a proměny společnosti. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: vymezit předmět a úkoly pedagogické psychologie, charakterizovat psychologické zákonitosti procesu učení, porozumět procesům motivace a emocí ve vztahu k učení, rozpoznat činitele utvářející vztah mezi žákem a učitelem, umět popsat postup diagnostického procesu při poznávání osobnosti žáka, charakterizovat psychosociální klima třídy a školy, popsat a znát metody zjišťování psychosociálního klima třídy, sociální chování. vymezit pojem tvořivost žáka a vysvětlit vztah tvořivosti k inteligenci a učebnímu procesu, popsat podstatu, spektrum a diagnostiku stylů učení a možnosti intervenčních zásahů do stylů učení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BENDL, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha:Triton.
  • Bendl, S. (2011). Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton.
  • BENDL, S. (2005). Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha:Triton.
  • Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Univerzita Karlova.
  • FONTANA, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál.
  • Goetz, M. & Uhlíková P. ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. Příručka pro starostlivé rodiče a zodpovědné učitele..
  • Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy: 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada.
  • JANOŠOVÁ, P. a kol. (2016). Psychologie školní šikany. Grada.
  • KOŤÁTKOVÁ, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
  • MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno.
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál.
  • Mareš jIŘÍ. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
  • Matějček, Z. (1996). Co, kdy a jak ve výchově dětí.. Praha : Portál.
  • Matějček, Z. (2007). Po dobrém, nebo po zlém?. Praha: Portál.
  • MATĚJČEK, Z., POKORNÁ, M.. (1998). Radosti a strasti. Předškolní věk. Mladší školní věk. Starší školní věk.
  • Mertin, V., Gillernová, I. (2003). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál.
  • Míček, L. Zeman, Vl. (1997). Učitel a stres. Praha.
  • PEŠEK, R. (2017). Co často zajímá rodiče a učitele dětí s Aspergerovým syndromem. Praha: Pasparta Publishing.
  • ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. (2010). Jak na šikanu. Praha: Grada.
  • ŘÍČAN, P. (2013). S dětmi chytře a moudře: Psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče. Praha : Portál.
  • Sedláčková D. (2009). Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada.
  • URBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VALENTA, M. a kol. (2020). Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1.. Praha: Grada.
  • VALIŠOVÁ, A. a kol. (2012). Autorita v edukační a sociální práci.. Pardubice: Univerzita Pardubice.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní