Vyučující
|
-
Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu: Analýza procesu sociální komunikace, komunikační dovednosti a strategie. Metody komunikace a řešení situací spojených s vedením rizikových skupin dětí. Základní metody v komunikaci s rodiči, způsoby reakce s agresivním jedincem. Osobnost jedince (edukátora i edukanta - např. postoje, názory, zájmy) a její vliv při utváření vhodného pedagogicko výchovného prostředí. Atribuční procesy v sociálním, pedagogickém a výchovném prostředí a jejich dopad na výkon a chování jedinců. Rozvoj sociálních dovedností a osobnostní růst prostřednictvím práce se skupinou. Faktory podporující nebo inhibující motivaci učení. Význam odměn a trestů v pedagogickém a výchovném procesu. Metody poznávání osobnosti žáka a jeho rodinného prostředí v souvislosti s vlivem na výkon a chování dítěte. Metoda hry jako vhodný socializační nástroj. Autorita, její vymezení a příbuzné pojmy, možnosti budování autority, faktory ovlivňující budování autority v pedagogicko výchovném prostředí. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti si během seminářů formou interakčních a seminárních technik ověří teoretické znalosti z oblasti komunikace, působení vlivu skupiny na jedince a možností k sociálnímu seberozvoji studenta. Zároveň bude praktická výuka probíhat s akcentací na propojení jednotlivých témat se sociální a pedagogickou psychologií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Student si osvojí poznatky z oblasti psychologie v kontextu současných požadavků a nároků povolání učitele (zejména v mateřské škole) s respektem na současné podmínky a proměny společnosti. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: vymezit sociálně psychologickou dimenzi různých situací, které lidé zažívají v běžném životě, aplikovat poznatky a metody sociální a pedagogické psychologie a pedagogické při analýze interpersonálních a skupinových procesů u různých věkových skupin a v různých situacích, aplikovat poznatky sociální a pedagogické psychologie na práci s rizikovými skupinami a jedinci, stanovit optimální podmínky, které podporují proces učení, porozumět vztahu úrovně motivace a výkonech v procesu učení, navrhnout postupy, které umožní poznat rodinné prostředí žáka, navrhnout konkrétní podobu řešení zátěžových situací při edukačním procesu
Student po absolvování předmětu prokazuje: Odborné znalosti - probíraných témat, například porozumění vlivu jedince na skupinu a naopak - repertoáru možností, jak působit na druhé lidi (např. na školní kolektiv) a jak rozpoznat a ubránit se manipulaci - má prohloubenou schopnosti kriticky přemýšlet Odborné dovednosti - rozpoznat a mírnit následky předsudků - umí řešit efektivně méně závažné konflikty mezi lidmi
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.)
|
Doporučená literatura
|
-
Belz, H., Siegrist, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.. Praha: Portál.
-
BENDL, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha:Triton.
-
BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha: Trioton,2011. ISBN 978-80-7387-432-2..
-
BENDL, S. (2005). Ukázněná třída aneb Kázeňské minimum pro učitele. Praha:Triton.
-
Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha.
-
De VITO, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace.. Praha.
-
Fontana, D. (2004). Psychologie ve školní praxi.. Praha: Portál.
-
HAYESOVÁ, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha : Portál.
-
HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
-
HERMOCHOVÁ, S. (2004). Hry pro dospělé. Praha.
-
Hewstone, M., Stroebe, W., & Brejlová, D. (2006). Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál.
-
Komárková, R.; Slaměník, I.; Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie 3.. Praha: Grada Publishing.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. (2014). Dítě a mateřská škola. Praha: Grada.
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole.. Brno.
-
Mareš Jan. (2013). Pedagogická psychologie. Praha.
-
ŘÍČAN, Pavel. S dětmi chytře a moudře: psychologie výchovy pro rodiče a prarodiče.
-
VALIŠOVÁ, A. a kol. (2012). Autorita v edukační a sociální práci.. Pardubice: Univerzita Pardubice.
-
Vybíral, Z. (2003). Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál.
-
Zimbardo. (2014). Luciferův efekt ? Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Academia.
|