Předmět: Psychologie stresu a duševní hygiena

« Zpět
Název předmětu Psychologie stresu a duševní hygiena
Kód předmětu KPS/KPSHQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
  • Křížová Janka, Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vysvětlit základní pojmy (duševní hygiena, duševní zdraví, stres, stresor, syndrom vyhoření, coping aj.), " vymezit druhy a typy stresorů, " diagnostikovat příznaky stresu a syndromu vyhoření, " volit adekvátní copingové strategie, " realizovat účinná preventivní opatření v profesní praxi i osobním životě. Témata: Duševní hygiena a její význam, duševní zdraví, stres, stresory se zaměřením na školní prostředí, stresové reakce, copingové strategie, důsledky dlouhodobého stresu, syndrom vyhoření, prevence stresu a syndromu vyhoření v oblasti pracovní i mimopracovní v dimenzi osobní, sociální i institucionální.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • HENNIG, C. a KELLER, G. (1996). Antistresový program pro učitele. Praha : Portál.
  • Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia.
  • KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha : Státní zdravotní ústav.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (1998). Jak neztratit nadšení. Praha : Grada.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2009). Psychologie zdraví.. Praha.
  • Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha.
  • URBANOVSKÁ, E. Psychologie zdraví.
  • URBANOVSKÁ, E. (2010). Škola, stres a adolescenti.. Olomouc.
  • WEIST, M. D., EVANS, S. W., LEVER, N. A. (2007). Handbook of School Mental Health: Advancing Practice and Research (Issues in Clinical Child Psychology). NewYork: Springer.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní