Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách, " charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii a porozumět problematice determinace osobnosti, " porozumět a vysvětlit podstatu psychologických směrů, " porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy), " vysvětlit vztah emocí a temperamentu, " pochopit podstatu motivačních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům, " pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti, " vysvětlit proces socializace jedince, " charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím, " popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří. Témata Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii. Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. Pojetí osobnosti v psychologii. Přehled základních psychologických směrů a jejich přístupu k jedinci. Osobnost a poznávací procesy. Osobnost a emoce. Osobnost a motivace. Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku. Charakteristika období dospívání.) Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.
|
-
Atkinson, R. (2012). Psychologie. Praha.
-
BUSKST, William at al. (2000). Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
-
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
Gallard, D., Cartmell, K.M. Psychology and education.
-
Kozáková, R. (2014). Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů. UP Olomouc.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha, Grada.
-
LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., KREJČÍŘOVÁ, D. (1998). Vývojová psychologie s úvodem do neurofyziologie.
-
LITTLETON, K., WOOD, C. P., STAARMAN, J. K. International Handbook of Psychology in Education..
-
Matějček, Z. (1986). Počátky našeho duševního života..
-
Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.
-
Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
-
NAKONEČNÝ, M. (1998). Základy psychologie. Praha, Academia.
-
PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
-
PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z obecné psychologie II.. Olomouc : UP.
-
PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2004). Kapitoly z obecné psychologie I.. Olomouc : PdF UP.
-
Plevová, I., & Petrová, A. (2012). Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Plháková A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha.
-
Ridley, M. (1999). Genom. Praha, Portál.
-
Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie.
-
Říčan, P. Psychologie osobnosti - obor v pohybu, 6. rev. a doplň. vydání. Grada, Praha, 2010.
-
Šikl R. (2012). Zrakové vnímání. Praha.
-
ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha, Karolinum 2005.. Praha : Portál.
-
VÁGNEROVÁ, M. (2003). Úvo do psychologie. Praha : Karolinum.
-
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum.
-
VAŠAŠOVÁ, Z. (2005). Kapitoly zo všeobecnej psychologie. Bánská Bystrica: FHV.
-
WEITEN, W. (1998). Psychology: themes and variations.. California: Brooks/Cole Publ. Comp.
|