Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " pochopit celistvost a jedinečnost psychického života jedince, pochopit sepětí psychických jevů s jejich nositelem - konkrétním člověkem " získat přehled o přístupech k osobnosti dítěte v psychologii " uvědomit si složitost, komplexnost a celkovou dynamiku psychické regulace veškeré aktivity žáka a studenta Témata: Psychologie osobnosti a její postavení v rámci systému psychologických disciplín, determinace osobnosti. Přístupy ke studiu osobnosti s příklady (biologický, sociální, experimentální, psychometrický), psychologická diagnostika v práci učitele. Obsahový rozbor osobnosti žáka - oblast temperamentu, poznání, motivace a integrace. Příklady osobnostních typologií se zaměřením na dětský věk a dospívání. Problematika inteligence, příklady přístupů k jejímu posuzování, inteligenční potenciál v kontextu edukace. Oblast citů a jejich úloha v životě dítěte a dospívajícího, emoční inteligence a možnosti jejího rozvoje. Oblast sebepojetí, podstata a vývoj Já, resilience a její projevy, adaptace a seberegulace jedince ve vztahu ke školním situacím.
|
-
Blatný, M. a kol.. (2010). Psychologie osobnosti.. Grada.
-
Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing.
-
COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj.
-
Drapela, V. (1997). Přehled teorií osobnosti. Praha.
-
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha.
-
In. Petrová, A. a kol. (2009). Vybrané kapitoly z psychologie člověka. Olomouc : UP.
-
Jedlička, R. Výchovné problémy s žáky.
-
JONES, G., MOORHOUSE, A. Jak získat psychickou odolnost.
-
Křivohlavý, J. (2006). Psychologie smysluplnosti existence a otázky na vrcholu života. Praha - Grada.
-
Mareš Jiří. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
-
MIKOVÁ, Š, STANG, J. Typologie osobnosti u dětí..
-
Mikšík, O. (1999). Psychologické teorie osobnosti. Karolinum, Praha.
-
Nakonečný, M. (2009). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
-
Paulík, K. (2010) Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada..
-
PEŠEK, R., PRAŠKO, J., ŠTÍPEK, P. Kognitivně behaviorální terapie v praxi.
-
Plevová, I., & Petrová, A. (2012). Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Říčan, P. (1975). Psychologie osobnosti. Orbis, Praha.
-
SHAPIRO, E. I. (1998). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha.
-
Slaměník I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Grada.
-
Smékal V. (2002). Pozvání do psychologie osobnosti. Brno.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. A kol. Zvládání emočních problémů školáků.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha : Portál.
-
Svoboda, M. - Krejčířovas, D. - Vágnerová, M.:. Psychodiagnostika dětí a dospívajících.
-
ŠÍPKOVÁ, K. Pedagogická a psychologická diagnostika pro učitele na ZŠ..
-
VÁGNEROVÁ, M. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha : Karolinum.
-
ZUCKERMAN, M. Psychobiology of Personality.
|