Vyučující
|
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu: Přístupy k vymezení normality a abnormality, integrita osobnosti, faktory resilience, salutogeneze, duševní zdraví - vymezení, prevence a jeho obnovení, adaptabilita a maladaptivní reakce ve vztahu ke škole či obecně novému prostředí. Psychická deprivace, neurotický vývoj u dětí, specifické školské poruchy, ADHD, poruchy chování, problematika inkluze. Vybrané aspekty psychologie zdraví a nemoci, psychologie lidské odolnosti, strategie zvládání náročných situací, psychologie rodiny, problematika psychické deprivace. Projevy psychické deprivace ve vztahu k věku. Normalita duševního života. Psychologický determinismus a jeho projevy. Problematika týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte, poruchy příjmu potravy, neurologická onemocnění (epilepsie) a projevy v podmínkách základní školy, poruchy chování, příčiny vzniku. Propojení na pedagogickou praxi: Jednotlivá témata budou korespondovat s aktuální problematikou psychických obtíží objevujících se v prostředí běžné mateřské školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vymezit obě psychologické disciplíny a vyvodit jejich vztah k ostatním oblastem psychologie, orientovat se ve vymezení normality a vysvětlit pojem abnormalita charakterizovat bio-psycho-sociální přístup k lidské psychice, systematizovat činitele ovlivňující zdraví a nemoc, charakterizovat reakce jedince na zátěžové situace a vyvodit protektivní faktory v kontextu zvládání stresu, charakterizovat vztahy učitel-žák, učitel-rodič, rodič-dítě, uplatnění psychologie-patopsychologie v prostředí školy a vyučovacího procesu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Kebza V. (2014). Psychologie ve zdravotnictví. Praha : Karolinum.
-
Orel, M. (2012). Psychopatologie. Praha: Grada Publishing.
-
PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
-
Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
-
PUGNEROVÁ, M, KVINTOVÁ, J. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada.
-
Tichá I. (2012). Psychologie zdraví 2. UP Olomouc.
-
Urbanovská, E. (2012). Psychologie zdraví.. Olomouc : UP.
|