Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata předmětu: Vznik sociální psychologie a vymezení jejího předmětu. (Zdroje vzniku sociální psychologie: masové jevy, dav, snaha propojení poznatků psychologie a sociologie). Pojetí předmětu jako vědní disciplíny, soustava sociální psychologie. Vztahy sociální a psychologické. Sociální inteligence. (Abstraktní inteligence, její koncepce. Praktická inteligence, sociální inteligence, personální inteligence). Základní pravidla pro jednání s lidmi, pravidla při vzteku. Jak reagovat na rozčílené jedince. Malá sociální skupina. (Vymezení malé sociální skupiny. Její základní funkce. Třídění podle různých kritérii. Pozice, role, status). Dynamika malé sociální skupiny. Skupinové normy, soudržnost a konformismu. Tenze v malé sociální skupině. Komunikační sítě. Skupina z pedagogického hlediska. (Techniky a metody pomáhající vytvářet výchovnou strukturu vztahů. Vůdcovství ve skupině z hlediska vychovatele a učitele). Komunikace. (Základní aspekty verbální komunikace. Styly komunikace. Komunikace typická pro muže a komunikace typická pro ženy). Problematika manipulace. (Neverbální komunikace. Anatomie setkání lidí. Vnější vzhled. Distanční pásma, podávání rukou, způsoby sezení a stání atd. Pravidla úspěšné řeči těla). Agrese a agresivita. (Agrese a její druhy. Biologické předpoklady agrese. Sociální determinace agrese. Agrese a emoce, agrese a frustrace, sociální učení a agrese. Agrese a morálka. Agrese a média. Formy ospravedlňování agrese.) Kooperace, soupeření, konflikty a jejich řešení. Spolupráce a kooperace. Znaky kooperace. Tři základní pojetí kooperace v sociální psychologii: J. Piaget - psychologický rozbor kooperativní činností; Morton Deutsch - důvěra jako základní znak kooperace; tvořivé řešení nenulových modelových situací. Konflikty a jejich druhy. Řešení konfliktů. Role při řešení konfliktů. Zásady zvládání konfliktu. Přístupy ke konfliktům. Strategie vyjednávání. Postoje a jejich změny. (Vymezení pojmu postoj. Vnitřní skladba postoje. Druhy postojů. Postoje a hodnotové orientace. Vztah postojů a chování. Vytváření a změny postojů). Přesvědčování (persuáze). Propojení na pedagogickou praxi: Výuka a praktická cvičení budou probíhat s akcentací na propojení jednotlivých témat sociální psychologie s pedagogickou praxí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je teoretické přiblížení problematiky oblasti sociální psychologie a praktické osvojení dovedností v sociální interakci. Záměrem předmětu je rovněž naučit studenty reflektovat problémy vznikající v interakci člověka a společnost s využitím psychologie, kromě toho však i pochopení osobnosti dítěte z hlediska dynamiky lidského sociálního chování a sociálního začlenění. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: využívat s porozuměním základní terminologii sociální psychologie, vysvětlit s porozuměním vybrané teorie sociální psychologie s následnou vazbou na děti předškolního věku, diskutovat o tématech disciplíny s vyučujícími i mezi sebou.
Student: získává znalost základních pojmů a mechanismů socializace osobnosti. osvojuje si znalost sociokulturních odlišností. rozvíjí dovednost v rozeznávání základních typů komunikace. ovládá metody sociální psychologie a návaznost na metodologii. Studující je schopen identifikovat a reflektovat sociální problémy vznikající v interakci jedinec a společnosti s využitím znalostí ze sociální psychologie. Vycházejí z probíraných témat se jedná například o: Porozumění vlivu jedince na skupinu a naopak. Prohloubení schopnosti kriticky přemýšlet nad vědeckými a pseudovědeckými poznatky. Rozšíření repertoáru možností, jak působit na druhé lidi (např. na školní kolektiv) a jak rozpoznat a ubránit se manipulaci. Schopnost rozpoznat a mírnit následky předsudků. Umí řešit efektivně méně závažné konflikty mezi lidmi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
ISP - upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující. Průběžná analýza výkonů studenta Seminární práce Zápočtový test
|
Doporučená literatura
|
-
BELZ, H.; SIEGRIST, H. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001..
-
Cialdini, Robert. (2012). Vliv: síla přesvědčování a manipulace. BizBooks.
-
De VITO, J. (2001). Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada.
-
Harrington, A. a kol. (2006). Moderní sociální teorie.. Praha: Portál.
-
Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha.
-
Heath, D. & Heath, Ch. (2011). Proměna. Brno.
-
HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
-
Hermochová, S. & Vaňková, J. (2014). Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Praha: Portál.
-
Hermochová, S. (2004). Hry pro dospělé. Praha: Grada Publishing.
-
Hermochová, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006..
-
HEWSTONE, M.? STROEBE, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie. Praha, Portál.
-
Komárková, R.; Slaměník, I.; Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie 3.. Praha: Grada Publishing.
-
Myers, D., G. (2016). Sociální psychologie. Edika.
-
Soukup, J. (2014). Motivační rozhovory v praxi.. Praha, Portal.
-
Vybíral, Z. (2003). Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál.
-
Zimbardo. (2014). Luciferův efekt ? Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Academia.
|