Cílem předmětu je teoretické přiblížení problematiky oblasti sociální psychologie a praktické osvojení dovedností v sociální interakci. Záměrem předmětu je rovněž naučit studenty reflektovat problémy vznikající v interakci člověka a společnost s využitím psychologie, kromě toho však i pochopení osobnosti dítěte z hlediska dynamiky lidského sociálního chování a sociálního začlenění. Hlavní témata předmětu: 1. Předmět studia sociální psychologie. Historie a současná sociální psychologie. 2. Sociální kognice, percepce, kategorizace a reprezentace. 3. Sociální komunikace, komunikační proces, komunikační styly a vztahy. 4. Sociální interakce. Sociální motivace. 5. Interpersonální vztahy a styly chování. 6. Postoje - základní charakteristiky, postojová změna, vztah k sobě samému. 7. Sociální skupiny. Struktura a vývoj skupiny. Skupinový vliv a role ve skupině. 8. Skupinové procesy. Rodina jako sociální skupina. Školní třída jako sociální skupina. 9. Velké sociální skupiny - typologie, charakteristika. Mezikulturní psychologie. 10. Socializace. Společenská determinace. Kulturní determinace. 11. Vztahy sociální psychologie a psychologie osobnosti. Interpersonální rysy. 12. Sociální inteligence. Sociální kompetence. 13. Metody sociální psychologie. Známé experimenty sociální psychologie.
|
-
Cialdini, R. B. (2012). Vliv. Síla přesvědčování a manipulace. Praha: Bizbooks..
-
De VITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. 978-80-247-2018-0..
-
HARRINGTON, A.:. Moderní sociální teorie. Praha: Portál 2006..
-
Hayesová, N. (2013). Základy sociální psychologie. Praha, Portál.
-
HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy .Vyd. 1. Praha : Portál.
-
Hermochová, S. (2006). Teambuilding.. Praha: Grada.
-
Hewstone, M., & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Moderní učebnice sociální psychologie.. Praha.
-
HEWSTONE, M. STROEBE, W. (2006). Sociální psychologie:moderní učebnice sociální psychologie.. Praha : Portál.
-
Hrčka, M. (2001). Sociální deviace. Praha, Sociální nakladatelství.
-
Kolář, M.. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách, Portál 1997..
-
Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie 3.. Praha: Grada Publishing.
-
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál 1998..
-
MÜHLPACHR, P. (2001). Sociální patologie. Brno.
-
Myers, D., G. (2016). Sociální psychologie. Edika.
-
Soukup, J. (2014). Motivační rozhovory v praxi.. Praha, Portal.
-
VYBÍRAL, Zbyněk. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha 2003.
-
Zimbardo. (2014). Luciferův efekt ? Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Academia.
|