Předmět: Základy duševní hygieny

« Zpět
Název předmětu Základy duševní hygieny
Kód předmětu KPS/KDHY@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Váchová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v problematice duševní hygieny a jejím zařazení do systému psychologických disciplín,vymezit základní techniky a postupy duševní hygieny,popsat základní koncepce a teorie stresu, chápat princip fyziologické reakce na stres a psychologické pozadí vzniku stresu, orientovat se v problematice stresu v prostředí školy a přidružených zařízeních,orientovat se ve způsobech zvládání stresu,charakterizovat základní koncepci psychosomatiky ve vazbě na psychické zdraví,vhodně zvolit a využít metody a techniky vedoucí k sebepoznání a seberozvoji, osvojit si základní relaxační techniky. Témata: Vymezení duševní hygieny a toho, čím se zabývá. Stručné vymezení duševního zdraví. Význam duševní hygieny v pomáhajících profesích. Problematika stresu (teorie, projevy, zdroje stresu, fyziologické a psychologické pozadí a průběh stresu). Způsoby zvládání stresu (coping, obranné mechanismy). Psychosomatické aspekty duševního zdraví. Vliv osobnosti a mezilidských vztahů na utváření a udržování duševního zdraví. Metody a techniky sebepoznání a vlastního duševního rozvoje. Relaxační a meditační postupy. Relaxační metody pro dětskou a dospívající populaci. Autogenní trénink ? Schulz. Progresivní relaxace ? Jacobson. Relaxačně aktivační metoda ? Machač. Focusing ? Gendlin.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Seminární práce (student vypracuje seminární práci o rozsahu 5 stran na téma související s tematikou duševní hygieny. Zvolené téma a konkrétní způsob jeho řešení bude konzultováno s přednášejícím. Při zpracování využije student minimálně pět odborných zdrojů, které budou řádně citovány dle aktuálních citačních norem), úspěšné absolvování zápočtového testu.
Doporučená literatura
  • DANZER, G. (2010). Psychosomatika. Praha.
  • Fesler N. Rychlá relaxace.
  • GENDLIN, Eugen, T.:. (2003). Focusing. Praha : Portál.
  • Křivohlavý, J. (2010). Pozitivní psychologie. Praha: Portál.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
  • Moore, T. (2010). Léčebná péče o duši. Praha:Portál.
  • Schmidbauer, Wolfgang. (2008). Syndrom pomocníka. Portál.
  • TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE, Jürgen OTT. (2008). Základní psychosomatická péče. Praha: Portál.
  • V. Joshi. (2007). Stres a zdraví. Portál.
  • Víchová, Veronika a kol. (2016). Autogenní trénink a autogenní terapie. Praha, Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní