Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? - vymezit psychologii jako vědu, vymezit její předmět, používat základní pojmový aparát v psychologii a aplikovat ho v následně vyučovaných psychologických disciplínách ? - charakterizovat pojetí osobnosti v psychologii a porozumět problematice determinace osobnosti ? - porozumět a vysvětlit podstatu psychologických směrů ? - porozumět základní problematice duševních dějů v osobnosti (psychické procesy a stavy) ? - vysvětlit vztah emocí a temperamentu ? - pochopit podstatu motivačních procesů v osobnosti a jejich vztah k volním procesům ? - pochopit a vysvětlit faktory, které v průběhu ontogeneze determinují lidskou psychiku, a vývojové zákonitosti ? - vysvětlit proces socializace jedince ? - charakterizovat pojem vývojová změna a uvést přístupy k vývojovým periodizacím ? - popsat základní charakteristiky jednotlivých vývojových fází jedince od období prenatálního po stáří Výukové teze: ? Předmět psychologie, základní pojmy v psychologii. ? Determinace psychického vývoje, bio-psycho-sociálně-duchovní přístup k ontogenezi, individuální přístup. ? Pojetí osobnosti v psychologii. Přehled základních psychologických směrů a jejich přístupu k jedinci. ? Osobnost a poznávací procesy. Osobnost a emoce. Osobnost a motivace. ? Vývojová změna, periodizace psychického vývoje, přístupy k vývojové periodizaci. ? Psychologická charakteristika dítěte v jednotlivých vývojových obdobích (prenatální, perinatální, novorozenec, kojenec a batole, dítě v předškolním a mladším školním věku. Charakteristika období dospívání. Psychologická charakteristika dospělosti a stáří.
|
-
Atkinson, R. (2012). Psychologie. Praha.
-
BUSKST, William at al. (2000). Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
-
ČÍŽKOVÁ , J. a kol. (2001). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : PdF UP.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha : Grada.
-
LANGMEIER, J., LANGMEIER, M., KREJČÍŘOVÁ, D. (1998). Vývojová psychologie s úvodem do neurofyziologie.
-
Matějček, Z. (1986). Počátky našeho duševního života..
-
Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.
-
Nakonečný, M. (1995). Psychologie osobnosti. Praha.
-
Nakonečný, M. Základy psychologie.
-
PAWLIK, Kurt, ROSENZWEIG, Mark, R. International Handbook of Psychology.
-
PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z obecné psychologie II.. Olomouc : UP.
-
PETROVÁ, A., PLEVOVÁ, I. (2004). Kapitoly z obecné psychologie I.. Olomouc : PdF UP.
-
Plevová, I., & Petrová, A. (2012). Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z vývojové psychologie. Olomouc : UP.
-
Ridley, M. (1999). Genom. Praha, Portál.
-
Říčan, P. (2004). Cesta životem: [vývojová psychologie]. Praha: Portál.
-
Říčan, P. (1975). Psychologie osobnosti. Orbis, Praha.
-
Říčan, P. (2009). Psychologie.. Praha: Portál.
-
ŠIKL, R. Zrakové vnímání.
-
Vágnerová M. (2003). Úvod do psychologie. Praha Karolinum.
-
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání.. Praha: Karolinum.
-
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum.
-
VAŠAŠOVÁ, Z. (2005). Kapitoly zo všeobecnej psychologie. Bánská Bystrica: FHV.
-
WEITEN, W. (1998). Psychology: themes and variations.. California: Brooks/Cole Publ. Comp.
|