Vyučující
|
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: - Předmět patopsychologie, vztah k ostatním disciplínám, vymezení normality, - Psychická deprivace, psychické potřeby dítěte, vnější a vnitřní podmínky deprivace,možnosti nápravy deprivace - náhradní rodinná péče, - Klasifikace základních patologických jevů, jejich výskyt, dopad na školní prostředí, - Syndrom hyperaktivity ADHD (dříve LMD), charakteristika, možná náprava, přístup k dítěti s ADHD, - Neurotické projevy v závislosti na věku, poruchy příjmu potravy, -- Poruchy chování - Týrané a zneužívané dítě (syndrom CAN) - Stres, jeho projevy, psychohygiena, relaxace - Psychosociální aspekty problematiky tělesně a smyslově postižených. Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni charakterizovat problematiku patopsychologie a orientovat se v nejčastějších současných patopsychologických projevech, se kterými se mohou ve své budoucí pedagogické praxi setkat u dětí, příp. u jejich rodičů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Comer, R. J. (2004). Abnormal psychology. New York: Worth Publishers.
-
PLEVOVÁ, I., PUGNEROVÁ, M. (2022). Dětský výtvarný projev. V pedagogické praxi.. Praha: Grada.
-
Pugnerová, M. a kolektiv. (2019). Psychologie pro pedagogické fakulty. Praha: Grada Publishing.
-
PUGNEROVÁ, M, KVINTOVÁ, J. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada.
-
Říčan, P., Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha, Portál.
-
Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
|