Předmět: Seminář z patopsychologie

« Zpět
Název předmětu Seminář z patopsychologie
Kód předmětu KPS/EPA@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hájková Radka, Mgr.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
  • Směšná Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Témata: . Klasifikační manuály a přehled kategorií psychických poruch. Poruchy chování, vymezení, etiologie. . Přehled neurotických poruch, etiologie a možnosti intervence. Neurotický vývoj u dětí. . Vymezení a etiologie poruch v dětství a dospívání a poruchy se začátkem v dětství. . Děti ohrožené prostředím a dopady z toho plynoucí. . Psychologické aspekty inkluzivního vzdělávání . Poznávání zvláštností psychického vývoje dětí se zdravotními obtížemi Podrobný rozpis témat je uveden v Moodle pod zkratkou předmětu Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . podat přehled o psychických odlišnostech a poruchách, které se objevují v průběhu vývoje do dospělosti . orientovat se v základních ukazatelích, které signalizují specifické psychické poruchy . předvídat vliv různých somatických, ekonomických, rodinných aj. činitelů na psychický vývoje a aktuální prožívání a chování jedince . správně se rozhodovat o prvotním nezbytném opatření při výskytu symptomů psychické poruchy . odvodit rizikové faktory, které vyplývají z kontextu psychické poruchy
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti patopsychologie. Student rozumí principům vzniku duševních poruch, umí popsat jejich projevy a zná možnosti jejich léčby
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

samostudium materiálů z platformy moodle vypracování zadaných úkolů aktivní účast v hodinách Zkouška ústní formou (dle domluvy s vyučujícím) ISP Upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující.
Doporučená literatura
  • HALGIN, Richard P. Abnormal Psychology: The Human Experience of Psychological Disorders..
  • KVINTOVÁ, J. Patopsychologie problémového dítěte.
  • MASH, E. J., BARKLEY, R. A. Child Psychopathology.
  • Matějček, Z. (1992). PSychologie nemocných a zdravotně postižených dětí.. Praha, H a H.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií.
  • Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
  • PUGNEROVÁ, M., KONEČNÝ, J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu.
  • PUGNEROVÁ, M. Přehled poruch psychického vývoje.
  • ŘÍČAN, P. KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. (2000). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada.
  • Sheedeyová-Kurcinková M. (1998). Problémové dítě v rodině a škole. Praha: Portál.
  • Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní