Po absolvování části předmětu sociální psychologie by studenti měli být schopni: . vymezit sociálně psychologickou dimenzi různých situací, do kterých se člověk dostává v běžném životě . aplikovat metody sociální psychologie při analýze interpersonálních a skupinových procesů u různých věkových skupin a v různých situacích . porozumět procesům, které se odehrávají v interpersonální interakci, ve skupinách a v různých sociálních situacích . aplikovat poznatky sociální psychologie na práci s rizikovými skupinami a jedinci . porozumět sociálním vlivům masmédií Do obsahu této části předmětu budou zařazena témata: . Interpersonální percepce a interakce. Analýza procesu sociální komunikace, komunikační dovednosti a strategie. . Skupinová dynamika. Konformita. Konflikty a postoje. . Rozvoj sociálních dovednosti a osobnostní růst prostřednictvím práce se skupinou. . Sociální aspekty rodiny. Sociální aspekty mládeže a rizikových skupin. . Masmédia a jejich vliv na jedince. Z oblasti sociální patologie se předmět zaměřuje na zajištění základní orientace v problematice sociálních patologií, jejich vymezení a specifikace, seznámení se sociálními aspekty vzniku deviantního chování a jeho důsledky pro jedince v jeho sociálním kontextu. Dále se zaměříme na sociální aspekty vybraných negativních jevů ve společnosti. . Tematické zaměření: Základní paradigmata sociální patologie v historickém kontextu a současnosti. . Vymezení základních pojmů - sociální patologie, sociální deviace, sociální norma. . Druhy a klasifikace sociálních patologií. . Disociální, asociální a antisociální chování. . Sociální hodnoty, sociální normy, sociální instituce a sociální vztahy. . Subjekt a objekt deviantního chování a jednání. . Obsah, cíl a důsledek deviantního chování a jednání. . Sociální aspekty negativních jevů ve společnosti. . Mechanismy sociální kontroly, problémy socializačních procesů. . Závislosti, závislostní chování v sociálním kontextu. . Rasismus, xenofobie, problematika menšin v sociálním kontextu. . Sociální aspekty prostituce a bezdomovectví.
|
-
DICKERSON, P. Social psychology.
-
DUNDELOVÁ, J. Aplikovaná sociální psychologie.
-
Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha.
-
Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha: Portál.
-
Höschl, C. (1996). Psychiatrie pro praktické lékaře. Jinočany: H&H.
-
Kliment, Pavel. Úvod do speciální psychopatologie. Olomouc: UP, 1998..
-
Koťa, J,, Trpišovská D., Vacínová M. (2013). Sociální psychologie: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
-
Macek, P. (1999). Adolescence.. Praha: Portál.
-
Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize. (1996). Duševní poruchy a poruchy chování: Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka.. Praha:Psychiatrické centrum Praha.
-
Myers, D., G. (2016). Sociální psychologie. Edika.
-
Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
-
Oudová, D. Sociální psychologie:textová studijní opora.
-
PAVLÍČKOVÁ, H. Social psychology.
-
Smolík, P. (1996). Duševní a behaviorální poruchy.. Praha:Maxdorf.
-
URBANOVSKÁ, E. (2006). Sociální a pedagogická psychologie. Olomouc: PdF UP.
-
Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
-
Výrost, J., Slameník, I.:. Sociální psychologie..
-
Zvolský, P. (1998). Speciální psychiatrie. Praha Karolinum.
|