Název předmětu | Seminář ze sociální psychologie |
---|---|
Kód předmětu | KPS/1SP@ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: 1. Člověk, společnost a kultura 2. Identita a identity 3. Jak prezentovat a jak se sebe-prezentovat 4. Interpersonální vnímání 5. Komunikace 6. Manipulace a přesvědčování 7. Postoje a sociální reprezentace, předsudky 8. Sociální vliv, konformita a poslušnost 9. Skupiny a skupinová dynamika 10. Školní třída 11. Vědecké a/nebo sociální poznávání + metody sociální psychologie 12. Vztahy 13. Historický vývoj sociální psychologie Volitelná témata: (na přání studentů možná i další témata) * Psychologie dotazování * Řešení konfliktů Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující práce ve skupinách |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je porozumět jedněm z nejzajímavějších otázek v psychologii. Mimo jiné tomu: Proč přemýšlíme o sobě jinak než o ostatních? Jak může jeden člověk ovlivnit dynamiku celé skupiny (např. třídy)? Jak se ubránit tlaku druhých, když je to žádoucí? Vedlejším cílem je také rozvoj kritického myšlení a porozumění tomu, jak psychologové přemýšlí, dělají výzkum a získávají poznatky o jedincích či skupinách. Toto poznání může být užitečné i mimo pedagogickou profesi.
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti psychologie komunikace. Student rozumí principům a základním teoriím aplikovaným v sociální psychologii. Student si získá zkušenost s vybranými technikami komunikace, asertivity a zvládání konfliktů. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
80% účast Aktivní účast v hodinách Při vícero absencí bude vyžadováno zpracování náhradního úkolu Referát během výuky Zápočet bude realizován formou písemného testu ISP Uupřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující. Body za zápočtový test 91-100 A 1 započteno 81-90 B 1,5 započteno 71-80 C 2 započteno 61-70 D 2,5 započteno 51-60 E 3 započteno 0-50 F 4 nezapočteno |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |