Vyučující
|
-
Hájková Radka, Mgr.
-
Lacková Lucia, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Část patopsychologie: 1. Patopsychologie jako věda 2. Pojetí normy, normality a patologie, determinace lidské psychiky 3. Přehled poruch psychického vývoje (např. úzkostné poruchy, poruchy nálad, hyperkinetické poruchy, neurotické obtíže v dětském věku, poruchy chování aj.) Část sociální psychologie 1Interpersonální vnímání 2.Komunikace 3.Manipulace a přesvědčování 4.Postoje a sociální reprezentace, předsudky 5.Sociální vliv, konformita a poslušnost 6.Skupiny a skupinová dynamika, školní třída 7.Vztahy Podrobný rozpis témat je uveden v Moodle pod zkratkou předmětu Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . vysvětlit proces socializace jedince . porozumět procesům, které se odehrávají v interpersonální interakci . porozumět procesům, které se odehrávají ve skupinách a v různých sociálních situacích . charakterizovat zákonitosti utváření struktury a dynamiku malých sociálních skupin . vymezit obor patopsychologie vzhledem k ostatním příbuzným disciplínám ?zejména odlišit od psychopatologie . vymezit různá pojetí normy, normality a patologie . znát a vysvětlit základní kategorie poruch psychického vývoje, charakterizovat jejich příklady.
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti patopsychologie. Student rozumí principům vzniku duševních poruch, umí popsat jejich projevy a zná možnosti jejich léčby.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
samostudium materiálů z platformy moodle vypracování zadaných úkolů aktivní účast v hodinách Zkouška písemnou formou (dle domluvy s vyučujícím) ISP Upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující.
|
Doporučená literatura
|
-
Barkley RA. (2006). Attention-Defi cit Hyperactivity Disorder. A Handbook for Diagnosis and Treatment, third edition. The Guilford Press.
-
HAYESOVÁ, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha : Portál.
-
Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha: Portál.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (2001). aplikovaná sociální psychologie III.. Praha.
-
Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada.
-
Myers, D., G. (2016). Sociální psychologie. Edika.
-
Praško, J., Prašková, H., & Prašková, J. Deprese a jak ji zvládat. Praha: Portál..
-
Praško J., Vyskočilová J., Prašková J. (2012). Úzkost a obavy. Portál.
-
PUGNEROVÁ, M, KVINTOVÁ, J. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada.
-
THEINER, Pavel. (2012). ADHD od dětství do dospělosti. Psychiatrie pro praxi [online]..
-
Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
-
VÝROST, J. a SLAMĚNÍK, I. (1997). Sociální psychologie. Praha : ISV.
|