Předmět: Somatické a fyziologické charakteristiky žáka, školní hygiena a první pomoc

« Zpět
Název předmětu Somatické a fyziologické charakteristiky žáka, školní hygiena a první pomoc
Kód předmětu KPP/SFZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Období prenatální - embryonální, fetální a perinatální (teratogenní vlivy); porod; období novorozenecké, kojenecké, batolete; charakteristiky ontogenetického vývoje v období předškolního věku, mladšího a staršího školního věku; puberta; adolescence; dospělost; hodnocení somatického stavu u dětí a dospělých. Obor Hygiena - základní terminologie, členění oboru.; hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění a pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení; hygiena školního prostředí - vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem; hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky, zájezdy; hygiena učení - biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy; hygiena práce - profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele; nemoci související s pracovními podmínkami učitele; hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, školní stravování; ochrana žáků před infekčními chorobami ve školním prostředí. Integrovaný záchranný systém, dodržování bezpečnosti, etické aspekty poskytování první pomoci, vyšetření dítěte, vybavení školní lékárničky, úloha pedagoga při poskytování první pomoci u dětí, polohy postižených, neodkladná resuscitace, poruchy vědomí, šok, krvácení, první pomoc při poškození teplem, chladem a elektrickým proudem, poranění hlavy, páteře a míchy, poranění hrudníku, břicha a pánve, kostí, kloubů, poleptání, poranění zvířaty, u otrav a neúrazových urgentních stavů, zařazení témat první pomoci v kurikulárních dokumentech.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat ontogenetický vývoj jedince v prenatálním období, - popsat somatické a vývojové zvláštnosti jedince v postnatálním období, - detailně specifikovat vývojová období mladšího a staršího školního věku a adolescence, - vysvětlit zákonitosti tělesného růstu, - aplikovat metody hodnocení somatického stavu u dětí a dospělých, - objasnit základní terminologii vědního oboru hygiena, - aplikovat požadavky na materiální vybavení školy a pečovat o mikroklima ve třídě, - odůvodnit vliv biologických rytmů na školní výkon žáka, - popsat onemocnění související s výkonem učitelského povolání, - posoudit situaci v případě úrazu a náhlé poruchy zdraví u dětí, - přivolat záchrannou službu, - uložit postiženého do správné polohy vzhledem k jeho poranění či náhlé poruše zdraví, - poskytnout první pomoc u bezvědomí, krvácení, šoku, - diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, - ošetřit rány, zlomeniny, otevřená a zavřená poranění hrudníku a břicha, - poskytnout první pomoc při poranění hlavy a páteře, u akutních otrav a náhlých poruch zdraví (epilepsie, astma, cukrovka).
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: - vysvětlení růstové geneze konkrétního dítěte na základě percentilových grafů, - charakteristice základních biologických, anatomických a fyziologických pojmů, - objasňování vztahů mezi jednotlivými orgánovými soustavami člověka, - detekování chyb v osobní hygieně žáků, - vypracování souhrnu hygienického zázemí konkrétní školní budovy, - prokázání vztahu mezi hygienou učení a mentální hygienou u konkrétního žáka, - organizovat postup poskytování první pomoci, - rozpoznat příznaky a provést základní diagnostiku náhlých poruch zdraví a úrazů ohrožujících zdraví člověka, - poskytnout adekvátní první pomoc při stavech ohrožujících zdraví a život jedince.
Předpoklady
Znalost problematiky biologie člověka, hygieny a první pomoci na středoškolské úrovni

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce Vypracování seminární práce (vložení do Portálu UP pro kontrolu na odhalování plagiátů) Připravit se na ukončení předmětu Poznámka: vyučující předmětu může požadavky na jeho splnění modifikovat (specifikovat/upřesnit) na začátku výuky Kombinovaná forma studia: písemná (zápočet), písemná a ústní (zkouška), účast na tutoriálech, studium distančních opor, vytvoření seminární práce - vytvoření projektu na vybrané téma, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • BLÁHA, P. et al. (2010). Růst a vývoj českých dětí ve věku od narození do šesti let: antropologický výzkum 2001-2003 = Growth and developmentof Czech childrenagedfrombirth to sixyears: anthropologicalresearch 2001-2003. UK Praha.
  • BLÁHA, P.l, ed. a VIGNEROVÁ, J., ed. (2001). Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita.. SZÚ Praha.
  • HANUŠOVÁ, J. (2014). Zásady předlékařské první pomoci. UK Praha.
  • Kabátová, H. (2013). Hygiena ve školských zařízeních. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • KOPECKÝ, M., TOMANOVÁ, J., KIKALOVÁ, K. (2014). Základní charakteristiky ontogenetického vývoje.. UP Olomouc.
  • Kotulán, J. a kol. (2000). Zdravotní nauka pro pedagogy. Brno: nakl. MU.
  • Marádová, E. (2007). Ochrana dětí v každodenní práci školy. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.
  • Normy znalostí první pomoci v ČČK. Standardy první pomoci.
  • Zemánek, P. (2014). Školní hygiena. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Deskriptivní geometrie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geologie a ochrana životního prostředí pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fyzika pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Fyzikální obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika pro vzdělávání maior (2023) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní