Předmět: Seminář z pedagogické diagnostiky

« Zpět
Název předmětu Seminář z pedagogické diagnostiky
Kód předmětu KPP/PD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogická diagnostika v systému pedagogiky. Základní pojmy. Diagnostický proces. Specifika pedagogické diagnostiky. Diagnostické kompetence učitele. Klasifikace diagnostických metod: Pozorování a techniky standardizovaného pozorování. Strukturální rozhovor. Dotazník. Anketa. Anamnéza. Kazuistika. Analýza dokumentů. Sociometrie. Autodiagnostika a autoreflexe v profesi. Diagnostika sociálního klimatu třídy a školy. Diagnostika žáka a dospělého v oblasti učení. Diagnostika chování žáka a dospělého. Diagnostika volného času žáka a dospělého. Diagnostika sociálního zázemí žáka a dospělého. Strategie a prognóza rozvoje žáka a dospělého. Pedagogická intervence.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vysvětlit místo pedagogické diagnostiky při řízení výuky, vymezit a zdůvodnit zkoumaný jev v souvislosti s edukací, popsat jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, vhodně zvolit metodu v souladu s diagnostikovaným problémem, administrovat a aplikovat diagnostické metody (nástroje, techniky), zpracovat jednoduchý diagnostický projekt.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Kontaktní výuka Samostudium - příprava na zápočet Příprava a následná prezentace intervenčního programu formou poradenského rozhovoru s následnou reflexí. Konstrukce didaktického testu. Požadavky na studenty s ISP: - min. 30% účast na výuce; - prostudování materiálů ke studiu - LMS Moodle; - úspěšné absolvování zápočtu.
Doporučená literatura
  • Bednářová, J., Šmardová, V. (2011). Školní zralost.. Brno.
  • Hrabal, V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel.. Praha.
  • Mertin, V.; Krejčová, L. a kol. (2016). Metody a postupy poznávání žáka.. Praha.
  • Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací programi.. Praha.
  • Zelinková, O. (2009). Poruchy učení.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní