Předmět: Cvičení z pedagogické komunikace

« Zpět
Název předmětu Cvičení z pedagogické komunikace
Kód předmětu KPP/CPK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
  • Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Hlasový aparát, péče o hlas, hlasová hygiena. 2. Mluvní technika (dikce): respirace, fonace, artikulace. 3. Ortoepie a zvukové prostředky (frázování, modulace). 4. Rétorika, verbální a nonverbální komunikace, umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev. 5. Sebereflexe v práci učitele. 6. Specifika a zásady pedagogické komunikace, komunikativní dovednosti, interakční styl učitele. 7. Monolog a dialog ve vyučování, paralingvistické a extralingvistické prostředky komunikace. 8. Konflikt a možnosti jeho řešení. 9. Vývoj a poruchy řečí. 10. Asertivní komunikace. 11. Přednes jako sdělování s důrazem na autenticitu a srozumitelnost; uvědomění si a pochopení vlastního výrazu; rozvoj tvořivosti a představivosti; sebereflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy z teorie komunikace a rétoriky, zdůvodnit jejich význam v současné společnosti - specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné pedagogické a sociální komunikaci - objasnit základní poznatky z oblasti asertivity, asertivními technikami a s možnostmi jejich využití v pedagogických interakcích - umět se prezentovat jak písemným, tak ústním projevem - ovládat zásady správné pedagogické komunikace - prakticky aplikovat vědomosti ze sociální komunikace, vývojové, pedagogické a sociální psychologie při řešení modelových situací - aplikovat měkké dovednosti do simulovaných pedagogických situací - v praktické výuce získat zpětnou vazbu o svém vystupování a na základě následné reflexe a sebereflexe zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi, poskytovat zpětnou vazbu kolegům - rozvíjet prosociální chování, a to zejména v oblasti osobní sebejistoty, sebereflexe a emoční stability - aplikovat veškeré získané znalosti a dovednosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v oblasti pedagogické komunikace.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Průběžné plnění zadaných úkolů. Minimálně 80% aktivní účast na cvičeních. Finálním výstupem je vlastní interpretace zvolené předlohy, potažmo autorská prezentace s následnou sebereflexí.
Doporučená literatura
  • ANDRYSOVÁ, P. Osobnostní učitelství. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-5088-9..
  • BRUNO, T., ADAMCZYK, G. (2013). Řeč těla. Praha: Grada.
  • Emil Hierhold. (2008). Rétorika a prezentace. Praha Grada.
  • HÁJKOVÁ, E. (2011). Rétorika a prezentace. Praha. Grada.
  • HARTLEY, M. (2011). Řeč těla v praxi: Teorie, cvičení a modelové situace.. Praha: Portál.
  • Janoušek, J. (2007). Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada Publishing.
  • KOPŘIVA, P. & NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 978-80-904030-0-0.
  • Medlíková, O. (2010). Přesvědčivá prezentace: špičkové rady, tipy a příklady. Praha : Grada.
  • ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
  • Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní