Vyučující
|
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
-
Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Hlasový aparát, péče o hlas, hlasová hygiena. 2. Mluvní technika (dikce): respirace, fonace, artikulace. 3. Ortoepie a zvukové prostředky (frázování, modulace). 4. Rétorika, verbální a nonverbální komunikace, umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev. 5. Sebereflexe v práci učitele. 6. Specifika a zásady pedagogické komunikace, komunikativní dovednosti, interakční styl učitele. 7. Monolog a dialog ve vyučování, paralingvistické a extralingvistické prostředky komunikace. 8. Konflikt a možnosti jeho řešení. 9. Vývoj a poruchy řečí. 10. Asertivní komunikace. 11. Přednes jako sdělování s důrazem na autenticitu a srozumitelnost; uvědomění si a pochopení vlastního výrazu; rozvoj tvořivosti a představivosti; sebereflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní pojmy z teorie komunikace a rétoriky, zdůvodnit jejich význam v současné společnosti - specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné pedagogické a sociální komunikaci - objasnit základní poznatky z oblasti asertivity, asertivními technikami a s možnostmi jejich využití v pedagogických interakcích - umět se prezentovat jak písemným, tak ústním projevem - ovládat zásady správné pedagogické komunikace - prakticky aplikovat vědomosti ze sociální komunikace, vývojové, pedagogické a sociální psychologie při řešení modelových situací - aplikovat měkké dovednosti do simulovaných pedagogických situací - v praktické výuce získat zpětnou vazbu o svém vystupování a na základě následné reflexe a sebereflexe zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi, poskytovat zpětnou vazbu kolegům - rozvíjet prosociální chování, a to zejména v oblasti osobní sebejistoty, sebereflexe a emoční stability - aplikovat veškeré získané znalosti a dovednosti při hodnocení vlastního projevu a vytyčování cílů svého osobního rozvoje v oblasti pedagogické komunikace.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Průběžné plnění zadaných úkolů. Minimálně 80% aktivní účast na cvičeních. Finálním výstupem je vlastní interpretace zvolené předlohy, potažmo autorská prezentace s následnou sebereflexí.
|
Doporučená literatura
|
-
ANDRYSOVÁ, P. Osobnostní učitelství. Olomouc: UP, 2016. ISBN 978-80-244-5088-9..
-
BRUNO, T., ADAMCZYK, G. (2013). Řeč těla. Praha: Grada.
-
Emil Hierhold. (2008). Rétorika a prezentace. Praha Grada.
-
HÁJKOVÁ, E. (2011). Rétorika a prezentace. Praha. Grada.
-
HARTLEY, M. (2011). Řeč těla v praxi: Teorie, cvičení a modelové situace.. Praha: Portál.
-
Janoušek, J. (2007). Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada Publishing.
-
KOPŘIVA, P. & NOVÁČKOVÁ, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2010. ISBN 978-80-904030-0-0.
-
Medlíková, O. (2010). Přesvědčivá prezentace: špičkové rady, tipy a příklady. Praha : Grada.
-
ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
-
Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
|