Vyučující
|
-
Hlavinka Pavel, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
-
Filipec Ondřej, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Význam duševní hygieny, vymezení pojmu duševní zdraví, obecné předpoklady duševní rovnováhy 2. Sebepoznání a sebevýchova, metody sebepoznávání 3. Stres jako rizikový faktor ohrožující duševní rovnováhu a jeho projevy 4. Příčiny a následky stresu 5. Zvládání stresu akutního a chronického 6. Životospráva z hlediska duševní hygieny 7. Metody imaginativni psychoterapie 8. Metody hypnotické a autohypnotické 9. Denní režim, hospodaření s časem, spánek a odpočinek 10. Metody meditační 11. Metody relaxační
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Metody práce se zvukem
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Výuka předmětu Psychohygiena vychází z praktické potřeby osvojení si základních dovedností týkající se schopnosti zvládat psychicky náročné povolání právníka, jakož i jiných zaměstnání, které jsou založené na práci s lidmi. Tyto dovednosti napomohou i se zvládnutím náročného studia, zejména pokud jde o organizaci času a absolvování zkoušek. Studenti se seznámí jednak s vědeckými základy duševní hygieny souvisejícími s teorií stresu jakožto rizikovým faktorem ohrožujícím duševní rovnováhu a jednak si osvojí při praktických cvičeních jeho zvládání. Důležitým nástrojem výuky předmětu bude nácvik jednoduchých relaxačních, imaginačních a meditačních technik.
Schopnost rychlého a efektivního zvládání rizikových situací zapříčiňujících stresovou reakci organismu. Nácvik schopností uvědomovat a následně ovládat vlastní mentální a emoční produkci tak, aby si student osvojil vědomí, že právě on je zodpovědný za to jak se cítí, co prožívá a následně jakým životním stylem žije.
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na 80% cvičení a závěrečná esej o způsobech vlastní psychohygieny.
|
Doporučená literatura
|
-
Dahlke, R. (1997). Cesty do vlastního nitra. Praha.
-
FRANKL, V. E. (1994). Vůle ke smyslu. Brno: Cesta.
-
FRANKL, Viktor Emanuel. Lékařská péče o duši. Brno : Cesta, 1994..
-
Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing.
-
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
-
Sarafino, E. P. (2006). Health psychology. New York: John Wiley and Sons.
-
Svoboda, M. (1998). Metody hypnotické a imaginativní psychoterapie. Brno, 1998. Brno.
|