Vyučující
|
-
Bellová Jana, Ing. Ph.D.
-
Filipec Ondřej, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do kurzu, základní pojmy a problémy makroekonomie 2. Z historie ekonomického myšlení - minulost a současnost 3. Agregátní poptávka a její charakteristika a agrerátní nabídka a její charakteristika 4. Měření ekonomiky, základní makroekonomické agretáty 5. Ekonomický růst a hospodářský cyklus 6. Peníze, jejich vývoj a funkce, bankovní soustava ČR a ve světě 7. Česká národní banka, European central bank - jejich funkce a nástroje tvorby monetární politiky 8. Monetrání politika, nabídka peněz a poptávka po penězích 9. Fiskální politika 10. Nezaměstnanost 11. Inflace 12. Mezinárodní obchod a obchodní bilance
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům orientaci v základních makroekonomických otázkách jak obecně tak především v souvislosti se současným vývojem ve světě a v rámci Evropské unie, jejíž jsme součástí a ekonomický vývoj v rámci ní se nás tedy velmi dotýká. Snahou předmětu je poukázat na propojenost světového hospodářství v globální ekonomice a tu demonstrovat, při použití základních makroekonomických znalostí, na současném dění ve světě a doma. Požadavkem pro úspěšné absolvování předmětu je vysoká míra participace studentů na seminářích a zájem o danou problematiku.
Absolvování kurzu pomůže studentovi jak upevnit stávající tak především rozšířit znalosti v oblasti odborné angličtiny s důrazem na vlastní vyjadřovací schopnosti, schopnost diskuse nad ekonomickou problematikou a především získat pozitivní přístup k prezentaci vlastních názorů a postojů v anglickém jazyce. Dále se dozví v anglické terminologii v průřezu historii vývoje ekonomického myšlení a seznámí se s vybranými ekonomickými pojmy, jež mu umožní lépe porozumět současnému ekonomickému vývoji a propojenosti ekonomie jako vědní disciplíny s praktickým životem.
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
participation in lessons - ppt presentation - active communication and presentation of own ideas - 70% attandance
|
Doporučená literatura
|
-
Internetové zdroje: http://www.economist.com/; www.bbc.co.uk/news/; http://europa.eu; www.czso.cz/; http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/.
-
Hobza, V., Assenza D., Zlámal, J. (2006). Základy ekonomie. UP Olomouc.
-
Mankiew N., G. (1999). Zásady ekonomie. Grada publishing.
-
Rusmichtová, L. a kol. (2002). Makroekonomie - základní kurz. Melandrium.
-
Samuelson, P., A., Nordhaus, W., D. (2016). Economics. New York: McGraw-Hill.
|