Vyučující
|
-
Fafejta Martin, Mgr. Ph.D.
-
Filipec Ondřej, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Současná sociologie. Berger: sociologie coby umění nedůvěry. 2. Sociologie deviace. Základní přístupy k deviacím. Funkce sociálních deviací. 3. Základní přístupy k sociálním deviacím. Durkheim, Merton. 4. Labeling. Lemert, Becker, Shur. Delabeling 5. Konstrukce sociálních deviací Berger, Luckmann: Sociální konstrukce reality. 6. Sociální kontrola Foucault: Dohlížet a trestat, Dějiny šílenství, Dějiny sexuality (1. díl). 7. Kultura chudoby Sociální deviace a sociální exkluze. 8. Sociologie politiky Weber: kapitalismus a byrokracie. 9. Normální či deviantní? Bauman - příklad holocaust: kdy je normální deviantní? Problematika tyranie většiny. 10. Kritika totalitarismu Hayek: Cesta do otroctví - kritika plánování. Havel: Příběh a totalita. 11. Globalizace Úpadek národního státu: Bauman. Riziková společnost: Beck. 12. Demokracie: svoboda či rovnost? De Tocqueville: tyranie většiny. J. St. Mill: problematika svobody slova.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je seznámit studen ty se základním i koncepty sociologie politiky, sociologie deviací a sociologie práva.
Popsat, vysvětlit a analyzovat základní teorie sociálních deviací. Aplikovat tyto teorie na sociální praxi, především sociálně-konstruktivistický přístup a teorii labelingu. Dekonstruovat stereotypy ohledně sociálních deviací na příkladu etnicity či duševní nemoci. Definovat, popsat, vysvětlit a interpretovat základní pojmy ze sociologie politiky a umět je zpochybnit. Diskutovat o základních tezích sociologie politiky v kontextu současné politiky, analyzovat je v tomto kontextu a aplikovat je v rámci úvah o současné politice. Umět aplikovat výše zmíněné dovednosti v rámci právního myšlení.
|
Předpoklady
|
Bez předchozích předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Zkouška proběhne formou testu. Test bude obsahovat pět otevřených otázek. Student/ka dostane za každou otázku 2 body, pokud na ni odpoví zcela správně. 1 bod dostane tehdy, pokud na ni odpoví s menšími chybami nebo nezodpoví celou otázku, ale jen její větší část. Pokud student/ka odpoví zcela chybně nebo budou v odpovědi výrazné nedostatky, ze kterých bude zřejmé, že student/ka dané problematice nerozumí, dostane 0 bodů. Hodnocení testu: 9-10 bodů - A 8 bodů - B 7 bodů - C 6 bodů - D 5 bodů - E 0-4 body F
|
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Z. (1999). Globalizace - důsledky pro člověka.. Praha: Mladá fronta.
-
Bauman, Z. Modernita a holocaust.
-
Berger, P. L. ? Luckmann, T. Sociální konstrukce reality.
-
Berger, P. L. Pozvání do sociologie.
-
de Tocqueville, A. Demokracie v Americe.
-
Fafejta, M. Sociologie pro právníky, PF UP Olomouc 2013.
-
Fafejta Martin. (2013). Sociologie pro právníky. Olomouc.
-
Foucault, M. Dohlížet a trestat, Dauphin, 2000.
-
Giddens, A. (1999). Sociologie. Praha: Argo.
-
Habermas,J. Problémy legitimity v pozdním kapitalismu.
-
Habermas,J., Shapiro,I. Teorie demokracie dnes.
-
Hrčka, M. Sociální deviace .
-
Keller, J. (1992). Nedomyšlená společnost. Doplněk, Brno.
-
Keller, J.:. (1998). Úvod do sociologie. SLON, Praha.
-
Komenda, A., Keller, J. (1993). Úvod do sociologie pro právníky (Sociální kontrola a deviace).. UP, Olomouc.
-
Munková, G. Sociální deviace.
-
Večeřa, M., Urbanová, M. (1996). Základy sociologie práva. Doplněk, Brno.
-
Weber, M. Autorita, etika a společnost.
-
Weber, M. Metodologie, sociologie a politika.
|