Vyučující
|
-
Hlavinka Pavel, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
-
Filipec Ondřej, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: : Indická filozofie Čínská filozofie Předsokratovská filozofie Sókratés Platón Aristoteles Helénistická filozofie Křesťanství Patristika Scholastika Renesanční filozofie Barokní filozofie Anglický empirismus Kantova filozofie Romanticko-idealistická německá filozofie Iracionalismus a voluntarismus Pozitivizmus, materialismus a marxismus Pragmatismus a filozofie života Nová metafyzika a křesťanské filozofie 20. století Fenomenologie a existencialismus Hermeneutika, strukturalismus a novopozitivizmus Postmoderní filozofie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Výuka filozofické propedeutiky vychází z potřeby hlubší obeznámenosti studentů práva s vývojem filozofického myšlení a s tím souvisejícími vědeckými a obecně kulturními strukturami a paradigmaty. Dvousemestrální kurz začíná formou přednášek, charakteristikou starých asijských filozofických a náboženských směrů, pokračuje poměrně rozsáhlými výklady řecké filozofie od předsokratiků, sofistů, a přes Sokrata, Platóna a Aristotela se tato část završí u helénismu. Řecká filozofie, jakožto pramen evropského myšlení bude prostředníkem k vytýčení základních filozofických problémů a povede k úvahám o smyslu filozofie jako takové. Následující suma přednášek se zabývá filozoficko-teologickým odrazem křesťanství a jeho komparací například s judaismem či antickým světonázorem. Myšlenkové podněty, které spolupodnítily změny epoch, budou charakterizovány postupným výkladem renesanční, barokní, osvícenské a romantické filozofie. Tímto způsobem se odvíjí i výuka pozitivizmu, marxismu a materialismu, jakož i iracionalismu či voluntarismu základních to filozofických směrů 19. století. Výklad filozofií 20. století, který zahrnuje pragmatismus, filozofii života, novou metafyziku, moderní křesťanské myšlení, fenomenologii a existencialismus, hermeneutiku a strukturalismus, lingvistické a logické směry, bude kulminovat diskusí nad aktuálními inspiracemi či negacemi postmoderní filozofie. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Studenti absolvující tento předmět získají znalosti v rozsáhlé oblasti dějin filosofického myšlení od starověku po současnost a osvojí si dovednost abstraktního a kritického myšlení.
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Podmínkou je úspěšné zvládnutí písemné zkoušky. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz).
|
Doporučená literatura
|
-
Významné spisy jednotlivých myslitelů (např. I. Kant: Základy metafyziky mravů, M. Heidegger: Bytí a čas).
-
Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filosofie. Praha: SPN.
-
Blecha, I. (2004). Filosofie - základní problém. Olomouc: FIN.
-
Gaarder, J. (2006). Sofiin svět. Albatros, Praha.
-
Hlavinka, P. (2008). Dějiny filozofie jasně a stručně. Triton, Praha.
-
Jaspers, K. (1996). Úvod do filozofie. Oikoymenh, Praha.
-
Kunzmann, P. a kol. (2001). Encyklopedický atlas filozofie. Lidové noviny, Praha.
-
Störing, H.J. (2007). Malé dějiny filozofie. Karmelitánské nakladatelství, Praha.
|