Předmět: Somatodiagnostika

« Zpět
Název předmětu Somatodiagnostika
Kód předmětu KPK/SOMD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Přidalová Miroslava, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
TÉMATICKÉ OKRUHY: - Nejčastěji využívaná somatometrická měření v terénní praxi, antroposkopické metody - Typologie dětské a dospělé populace - Metody odhadu tělesného složení - Metody hodnocení biologického věku - Stabilita a prediktabilita vývoje - Pedagogicko-sportovní souvislosti a zákonitosti - Nejčastěji používaná funkční měření - Morfologicko-funkční vztahy TÉMATA PŘEDNÁŠEK: 1. Základní antropometrické parametry, tělesná výška, hmotnost a hmotnost v kontextu ontogenetického vývoje v čase a prostoru. Vliv epigenetiky. 2. Relativní rozměry a indexy, proporcionalita ontogenetického vývoje a proporcionalita ve sportu, využití v klinické praxi. 3. Rozdělení lidského věku, modely růstu, stabilita a prediktabilita vývoje. Poruchy růstu a vývoje. 4. Typologie dětské a dospělé populace (Heath-Carter), predikční vztahy k motorice, vztah typologie, biologického věku a ontogenetických trendů, využití typologie ve vztahu k hodnocení výkonnosti jedince. 5. Využití poznatků o tělesném složení a dalších somatických charakteristikách v příbuzných oborech (obezitologie, endokrinologie, pediatrie, ...). 6. Hodnocení optimální tělesné hmotnosti. Dětská obezita. 7. Antroposkopické znaky a jejich využití v praxi. 8. Somatodiagnostika u dětí, s ohledem na výběr sportovních talentů, biologická zralost, relative age, růstová rychlost. 9. Specifika somatodiagnostiky u seniorské populace. 10. Biologická atraktivita a její hodnocení. 11. Lidská noha a její statická a dynamická funkce, význam obuvi a obouvání. 12. Jemná motorika, hodnocení některých vybraných parametrů jemné motoriky dle Vídeňského testu (Vienna test system). 13. Vybrané poznatky z ergonomie, ergonomie a její význam v současné společnosti. Témata seminářů: Témata seminářů vycházejí z témat přednášek a zahrnují prezentaci studentů v rámci semináře na téma vybrané po konzultaci s garantem předmětu. Současně jsou teoretické poznatky doplněny o praktická měření, diagnostiku daných sledovaných parametrů, jejich aplikaci a přínos pro praktické využití, s ohledem na věková specifika.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 23 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s vybranými aplikacemi funkční antropologie a kinantropologie v tělesné výchově, sportu, v klinické praxi, forenzní antropologii, výchově ke zdraví, pedagogické antropologii, aj. praktických disciplínách. Poznatky přispívají k tělesnému rozvoji jedince a uplatňování zásad zdravého životního stylu v rámci společnosti.
Student je schopen na základě osvojených znalostí pracovat s výběry sportovních talentů, aplikovat v praxi znalosti stability a prediktability ontogenetického vývoje, hodnotit typologické systémy, využívat pro hodnocení vývoje biologický věk a používat další výzkumné metody moderní funkční antropologie v aplikaci.
Předpoklady
Znalosti z anatomie v rozsahu předmětu funkční anatomie vyučovaného na FTK UP, dalším předpokladem jsou případ. základní znalosti z kinantropometrie, sportovního tréninku, fyziologie a antropomotoriky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

75% docházka na přednášce, 80% docházka v semináři, vypracování seminární práce a její prezentace v rámci výuky v semináři na zadané téma po konzultaci s garantem předmětu. Praktické měření a aplikace daných parametrů do praxe.
Doporučená literatura
  • Bláha, P., & Vignerová, J. (2001). Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita. Praha: Státní zdravotní ústav.
  • Bláha, P., & Vignerová, J. (1999). Vývoj tělesných parametrů českých dětí a mládeže se zaměřením na rozměry hlavy (0-16 let). Praha: Státní zdravotní ústav.
  • Bridger. Introduction to Human Factors and Ergonomics. .
  • Bridger, R. S. Introduction to Human Factors and Ergonomics. Cambridge: Taylor and Francis Group. 2018.
  • Cameron, N., & Bogin, B. (2012). Human growth and development. Amsterdam: Elsevier Academic Press.
  • Carter, J. E. L. (2005). Somatotyping - development and applications. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Dungl, P. et al. (2005). Ortopedie. Praha: Grada Publishing.
  • Ferák, V., & Sršeň, S. (1990). Genetika človeka. Bratislava: SPN.
  • Grausgruber, P., Cacek, J. (2008). Sportovní geny. Brno, Computer Press.
  • Hermanussen, M. (Ed.). (2013). Auxology: Studying human growth and development. Stuttgart: Schweizerbart Science Publishers.
  • Kalvach, Z., Zadák, Z., Jirák, R., Zavázalová, H., & Sucharda, P. (2004). Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada Publishing.
  • Kopecký, M., Matejovičová, B., Cymek, L., Roźnowski, J., Švarc, M. (2019). Manual of Physical Anthropology. Olomouc.
  • Kunešová, M. et al. (2016). Základy obezitologie. Praha: Galén.
  • Lohman, T. G., Milliken, L.A. (2020). Body Composition assessment. Human Kinetics.
  • Panda Satchin. (2020). Cirkadiánní kód. Jan Melvil Publishing.
  • Pařízková, J., Lisá, L. (2007). Obezita v dětství a dospívání: terapie a prevence.. Praha: Galén.
  • Pařízková, J. (2010). Nutrition, physical activity, and health in early life. Boca Raton, Fla: CRC Press.
  • Preedy, V. R. (2012). Handbook of anthropometry. Physical Measures of Human Form in Health and Disease. Springer Berlin.
  • Přidalová, M. (2005). Somatodiagnostika studentů a studentek studijního programu tělesná výchova a sport na FTK UP. Olomouc: Miroslava Přidalová.
  • Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex.
  • Riegerová, J. (1994). Studium změn somatotypu dětí v období puberty (longitudinální sledování). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Vágnerová, T. et al. (2020). Výživa v geriatrii a gerontologii. Praha: Karolinum.
  • Wilmoth, J. M., & Ferraro, K. F. (2013). Gerontology: Perspectives and issues. New York, NY: Springer Publishing Company.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a ochrana obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2024-XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (XX) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -