Předmět: Úvod do anatomie a fyziologie člověka 1

« Zpět
Název předmětu Úvod do anatomie a fyziologie člověka 1
Kód předmětu KPK/KUAF1
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Přidalová Miroslava, doc. RNDr. Ph.D.
  • Neuls Filip, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Nauka o buňce, funkce organel s důrazem na mitochondrii, membránový transport (zejm. difúze, osmóza, iontové kanály). 2. Anabolismus, katabolismus, energetický metabolismus (kalorie, spalné teplo, bazální a klidový metabolismus, respirační kvocient, MET, energetická bilance), tvorba ATP, ATP-CP systém, anaerobní a aerobní metabolismus (vč. stanovení a využití AP a ANP). 3. Pojiva: vazivo, chrupavka a kost (anatomie kostní tkáně, metabolismus kostní tkáně, základní terminologie kostí). Spojení kostí. 4. Typy svalové tkáně, svalová kontrakce, časová a prostorová sumace, typologie svalových vláken z hlediska funkce, svalová hypertrofie a atrofie. Orientace v hlavních svalových skupinách na lidském těle. 5. Funkční zapojení svalů, svalové řetězce při pohybové činnosti. 6. Anatomie srdce a cév, funkce srdce, systola/diastola, krevní tlak, srdeční frekvence, minutový srdeční výdej, a-v diference, typy cév dle funkce, žilní návrat, řízení činnosti kardiovaskulárního systému (ANS, hormonální), EKG křivka. 7. Funkce krve a formovaných krevních elementů - erytrocyty (saturační křivka), leukocyty (základ imunologie), trombocyty (princip srážení krve). 8. Anatomie a fyziologie dýchacího systému, ventilace a respirace, atmosférický a parciální tlak, spirometrie, řízení dýchaní. 9. Anatomická stavba a funkce jednotlivých oddílů trávicí trubice, jater a slinivky břišní. Metabolismus sacharidů, lipidů, proteinů, esenciální látky, oxidační stres, antioxidanty. 10. Anatomická stavba ledvin a pohlavních orgánů; glomerulární filtrace, tubulární resorpce, řízení metabolismu vody. Tvorba tepla, mechanismy snižování/zvyšování tělesné teploty. 11. Anatomie žláz s vnitřní sekrecí, hypotalamus, hypofýza (růstový hormon, gonadotropní hormony, tyreotropní hormon, ADH, oxytocin), štítná žláza (tyroxin, kalcitonin), příštítná tělíska (parathormon), slinivka břišní (inzulín, glukagon), nadledviny (adrenalin, noradrenalin, kortizol, aldosteron), pohlavní hormony (estrogen, progesteron, testosteron), další důležité hormony (melatonin, leptin, atriový natriuretický peptid). 12. Základní anatomická stavba NS, centrální a periférní nervový systém, funkce neuronu (podnět, vzruch), synapse, CNS zejm. vzhledem k motorice (motorický kortex, bazální ganglia, mozeček, alfa-motoneuron), sympatikus, parasympatikus. 13. 5 základních smyslů, princip přenosu informace v rámci smyslových orgánů. Základní rozdělení receptorů. Obecný princip senzorické dráhy, důraz na zrak, sluch a propriocepci.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty se stavbou a funkcí lidského těla, vede k pochopení funkcí jednotlivých anatomických struktur, fyziologických procesů a vyvození jejich vzájemných souvislostí a závislostí.
1. Student je schopen prokázat znalosti z cytologie, popsat jednotlivé tkáně v organizmu, jejich stavbu a význam v jednotlivých tělních strukturách; zná základy obecné myologie a osteologie. 2. Student se orientuje v základech membránového transportu, aerobního a anaerobního metabolismu a v terminologii energetického metabolismu. 3. Student je schopen na základě osvojených poznatků popsat kostru člověka, včetně kloubních aj. spojení a vazivových struktur, včetně popisu pohybu v jednotlivých kloubech. 4. Student je schopen rozpoznat jednotlivé svaly na lidském těle, popsat jejich začátky a úpony, funkce a inervaci, prokázat znalost zapojení jednotlivých svalů či svalových skupin při konkrétních pohybech lidského těla a přesně lokalizovat jednotlivé svaly. 4. Zná jednotlivé části nervové soustavy, umí je popsat a začlenit s ohledem na nervové řízení organizmu. 5. Student se orientuje v základní terminologii transportních systémů (anatomie srdce, cév, krve a mízního systému; srdeční práce, systola/diastola, krevní tlak, srdeční frekvence, minutový srdeční výdej, a-v diference, typy cév dle funkce, žilní návrat, řízení srdeční činnosti, obranyschopnost organismu, princip srážení krve, saturační křivka; ventilace a respirace podmíněná anatomickým základem dýchacího systému, atmosférický a parciální tlak, spirometrie, řízení dýchaní). 6. Student je schopen zvládnout základní informace o typech řízení v lidském těle (humorální, nervové) 7. Na základě zvládnutí anatomických struktur trávicího systému je schopen popsat metabolismus sacharidů, lipidů, proteinů, ví, co jsou esenciální látky, oxidační stres, antioxidanty. 8. Anatomická stavba vylučovacího a pohlavního systému umožňuje pochopit a zvládnout procesy glomerulární filtrace, tubulární resorpce, řízení metabolismu vody. 9. Dovede vysvětlit pojmy: tvorba tepla, mechanismy snižování/zvyšování tělesné teploty. Student je schopen definovat přenos informací v rámci smyslových orgánů, pochopil termíny receptor, efektor, principy senzorických drah, s důrazem na propriorecepci.
Předpoklady
Zvládnutí biologie člověka v rozsahu gymnaziálního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Písemný test

Docházka - vzhledem k náročnosti předmětu a zvládnutí jeho obsahu je doporučena aktivní účast na přednášce; doporučeno absolvování 3 průběžných testů dle požadavků v průběhu semestru. Předmět je zakončen zápočtovým testem, s úspěšností 75 %.
Doporučená literatura
  • & Stloukalová, Z. (2012). Anatomický atlas: [orgány, systémy, struktury. Praha: Svojtka & Co.
  • Dylevský, I., Mrázková, O., & Druga, R. (2000). Funkční anatomie člověka. Praha: Grada Publishing.
  • Dylevský, I. (2000). Somatologie. Olomouc: Epava.
  • Fleischman, J., & Linc, R. (1979). Anatomie člověka II. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Fleischman, J., & Linc, R. (1989). Anatomie člověka I. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Grim, M., Naňka, O., & Helekal, I. (2014). Atlas anatomie člověka.: Atlas of human anatomy. Praha: Grada.
  • Kiss, F., & Szentágothai, J. (1975). Atlas anatómie človeka. Zv. 1, Náuka o kostiach, náuka o kľboch a väzoch, náuka o svaloch. Martin: Osveta.
  • Kiss, F., & Szentágothai, J. (1975). Atlas anatómie človeka. Zv. 2, Náuka o útrobách, žľazy bez vývodov, srdce. Osveta: Martin.
  • Kiss, F., & Szentágothai, J. (1975). Atlas anatómie človeka. Zv. 3, Nervový systém, angiológia, zmyslové orgány. Martin: Osveta.
  • Marieb, E.N., Mallatt, J. (2005). Anatomie lidského těla.. Brno:CP Book, a.s.
  • Naňka, O., & Elišková, M. (2009). Přehled anatomie. Praha: Galén.
  • Netter, F. H., & Hansen, J. T. (2005). Anatomický atlas člověka. Praha: Grada Publishing.
  • Olson, T. R., & Pawlina, W. (2008). A.D.A.M. student atlas of anatomy. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Paulsen, F., Waschke, J., Sobotta, J., Klonisch, T., & Hombach-Klonisch, S. (2013). Sobotta atlas of human anatomy: head, neck, and neuroanatomy. München: Elsevier/Urban & Fisher.
  • Petrovický, P. (1995). Systematická, topografická a klinická anatomie (I.-XII.). Praha: Vydavatelství Karolinum.
  • Přidalová, M., & Riegerová, J. (2009). Funkční anatomie II. Olomouc: Hanex.
  • Přidalová, M., & Riegerová, J. (2002). Funkční anatomie I. Olomouc: Hanex.
  • Rohen, J.W., Yokochi, C. (1991). Anatómia človeka: fotografický atlas systematickej a topografickej anatómie. Martin: Osveta.
  • Schumacher, G. H., Meitner, E. R., & Ritschel, G. (1992). Anatómia pre stomatológov: učebnica a atlas. Diel 1, Hlava, orofaciálny systém, oko, ucho, orgán rovnováhy, systematika nervov a ciev hlavy a krku. Martin: Osveta.
  • Siněl'nikov, R. D. (1980). Atlas anatomie člověka. I. díl, Nauka o kostech, kloubech, vazech a svalech. Praha: Avicenum.
  • Siněl'nikov, R. D. (1981). Atlas anatomie člověka. II. díl, Nauka o vnitřních orgánech a cévách. Praha: Avicenum.
  • Siněl'nikov, R. D. (1982). Atlas anatomie člověka. III. díl, Nauka o nervové soustavě, o ústrojích smyslových a o žlázách s vnitřní sekrecí. Praha: Avicenum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Trenérství a sport - pedagogika volného času (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie - pedagogika volného času (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport pro vzdělávání se specializacemi (2019a) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní