Vyučující
|
-
Přidalová Miroslava, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: I. Oblast diagnostických metod a. Kondiční diagnostika i. Teorie testování ii. Motorické testování iii. Interpretace výsledků b. Funkční diagnostika c. "preventivní" diagnostika i. Izokinetika a stabilita ACL ii. Vyšetření svalových dysbalancí d. Sociologická a psychologická diagnostika II. Oblast diagnostiky v jednotlivých sportovních odvětvích (plavání, gymnastika, atletika, sportovní hry) Témata: 1.Kondiční diagnostika + teorie testování 2. Preventivní diagnostika -izokinetika 3. Preventivní diagnostika -svalové dysbalance 4. Funkční diagnostika 5. Antropologická diagnostika 6. Biomechanická diagnostika 7. Diagnostika v atletice 8. Diagnostika v gymnastice 9. Diagnostika v plavání 10. Diagnostika herního výkonu ve sportovních hrách
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Záměrem předmětu je poskytnout studentům potřebné vědomosti v oblasti diagnostických metod zabývajících se analýzou a vyhodnocováním sportovního výkonu v různých sportovních odvětvích a disciplínách. Praktickým uplatněním poznatků získaných v předmětu je přispět k rozvoji kompetencí v oblasti trenérství.
Po absolvování předmětu je u studenta vytvořen základ vědomostí pro užití jednotlivých prvků diagnostického subsystému při řízení tréninkového procesu v základní a specializované etapě sportovní přípravy.
|
Předpoklady
|
Poznatky z oblasti Anatomie, Fyziologie tělesné zátěže, biomechaniky, psychologie sportu a sportovního tréninku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
1. Popsat v seminární práci podstatu sportovního výkonu ve vybraném sportu z pohledu techniky, taktiky, psychologie, somatických a kondičních předpokladů. 2. Zvolit na základě logické validity vhodný motorický test ve vybraném sportu a důkladně jej popsat
|
Doporučená literatura
|
-
Boyle, M. (2004). Functional training for sports. Champaign, IL: Human Kinetics.
-
Dvořák, R. (2007). Základy kinezioterapie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kučera, M., Dylevský, I. et al. (2001). Sportovní medicína. Praha: Grada Publishing.
-
Langer, F. (2006). Diagnostika sportovní výkonnosti. Sborník z konferece trenérů Olympiské solidarity. Nymbur: Český olympijský výbor.
-
Langer, F. (2008). Diagnostika tlakových sil při kontaktu nohy s podložkou ve sportu pomocí vyšetřovacích metod, běžně využívaných ve fyzioterapii a rehabilitačním lékařství. Mezinárodní konference Sport a kvalita života. Brno: Fakulta sportovních studií.
-
Lehnert, M., Novosad, J., Neuls, F., Langer, F., & Botek, M. Trénink kondice ve sportu.
-
Máček, M., Radvanský, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén.
-
Pastucha, D. et al. (2014). Tělovýchovné lékařství. Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing.
-
Placheta, Z. et al. (2001). Zátěžové vyšetření a pohybová léčba ve vnitřním lékařství [Učební texty].. Brno: Masarykova Univerzita.
-
Placheta, Z., Siegelová, J. et al. (1999). Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi.. Praha: Grada.
-
Riegerová, J., Přidalová, M., Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu. Olomouc: Hanex.
|