Předmět: Biomedicinské aspekty rekreace

« Zpět
Název předmětu Biomedicinské aspekty rekreace
Kód předmětu KPK/KBIAR
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jakubec Aleš, RNDr. Ph.D.
  • Botek Michal, doc. PhDr. Ph.D.
  • Neuls Filip, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
A) obecný základ - energetický metabolismus - anaerobní metabolismus - aerobní metabolismus - fyziologie svalstva - fyziologie dýchání - fyziologie kardiovaskulárního systému - endokrinní systém - nervový systém - fyziologie vylučování - fyziologie trávení a vstřebávání - metabolismus kostní tkáně - termoregulace B) reakce a adaptace na pohybovou zátěž a zatěžování - reakce a adaptace dýchacího, kardiovaskulárního a svalového systému - adaptace na silový typ zatěžování - adaptace na rychlostní typ zatěžování - adaptace na vytrvalostní typ zatěžování - aerobní a anaerobní práh - reakce transportního systému na dynamickou zátěž stupňovanou do maxima - reakce transportního systému na dynamickou zátěž střední intenzity (pod ANP) a na zátěž statickou - vliv environmentálních faktorů (tepla, chladu, hypoxie, hyperbarie) na odezvu organismu - únava a zotavení C) biomedicínské aspekty pohybové aktivity, testování a diagnostika tělesné zdatnosti - pohybová aktivita jako prevence hromadných neinfekčních onemocnění - monitoring pohybové aktivity - práce s monitory srdeční frekvence - aplikace variability srdeční frekvence při hodnocení odezvy organismu na stres - biomedicínské hledisko pohybové aktivity mládeže - zdravotní doporučení k pohybové aktivitě - specifika pohybové aktivity seniorů - specifika pohybové aktivity žen - specifika pohybové aktivity dětí - laboratorní a terénní testovaní, jednoduché funkční zkoušky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 46 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je upevnit a zejména prohloubit poznatky získané při studiu obecné fyziologie a fyziologie zátěže v bakalářském studiu. Tyto poznatky jsou následně aplikované do praxe ve smyslu hodnocení odezvy organismu na odlišné stresové podněty jednorázového i opakovaného charakteru i na oblast preskripce pohybové aktivity pro zdraví.
Student po absolvování předmětu: 1) umí popsat neuro-humorální řízení odpovědi organismu na tělesnou zátěž, 2) zná detailně reakce a adaptace jednotlivých tělesných systému na tělesnou zátěž, 3) umí popsat metabolismus v klidu i při zátěži, 4) zná fyziologické aspekty pobytu ve vysokohorském prostředí a při potápění, 5) umí popsat význam pohybové aktivity v prevenci onemocnění pramenících v hypokinezi, 5) zná zásady preskripce pohybové aktivity
Předpoklady
Předpokladem k absolvování předmětu jsou znalosti anatomie a fyziologie obecné i fyziologie zátěže z bakalářského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemný test

Aktivní účast na přednáškách. Udělení zápočtu podléhá splnění kritérií parciálních zápočtových testů. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - poradenství ve speciální pedagogice (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport - Rekreologie (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní