Vyučující
|
-
Botek Michal, doc. PhDr. Ph.D.
-
Jakubec Aleš, RNDr. Ph.D.
-
Klimešová Iva, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Buňka, buněčné organely, vlastnosti buněčné membrány. 2. Metabolismus (exergonické a exergonická reakce, anabolismus a katabolismus, jednotky energie, spalné teplo, energetický ekvivalent, respirační kvocient, enzymy, kofaktory, koenzymy, makroergní fosfáty, respirační řetězec, přímá a nepřímá kalorimetrie). 3. Bazální metabolismus, klidová energetická potřeba, MET. 4. Glykolýza, aerobní fosforylace (Krebsův cyklus), metabolismus kyseliny mléčné. 5. Tuky a jejich metabolismus. Čerpání energie z tuků při tělesné práci. 6. Bílkoviny a jejich metabolismus. Čerpání energie z bílkovin při tělesné práci. 7. Látkové (humorální) řízení organismu, rozdělení hormonů podle chemické struktury, řízení činnosti endokrinních žláz, poruchy funkce endokrinních žláz. 8. Hormony hypotalamu a adenohypofýzy. 9. Hormony neurohypofýzy. 10. Hormony dřeně nadledvin. 11. Hormony kůry nadledvin v klidu a při tělesné práci. 12. Hormony štítné žlázy a příštítných tělísek v klidu a při tělesné práci. 13. Hormony slinivky břišní v klidu a při tělesné práci. 14. Mužské a ženské pohlavní hormony. 15. Homeostáza a její udržování. 16. Vylučovací systém a jeho řízení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Laborování
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními fyziologickými procesy probíhajícími v organismu na buněčné úrovni. Studenti jsou dále seznámeni s obecnými principy fyziologie přeměny energií, řízení homeostázy organismu a neuro-humorálními regulacemi organismu.
Student po absolvování předmětu: 1) umí popsat látkovou přeměnu na buněčné úrovní, 2) zná neuro-humorální regulaci organismu, 3) zná žlázy s vnitřní sekrecí a umí popsat funkci jednotlivých hormonů.
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro absolvování předmětu jsou znalosti biologie člověka na středoškolské úrovni a základní znalosti organické chemie a fyziky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Aktivní účast na výuce a absolvování zápočtového testu. Konečné znalosti jsou ověřovány při komplexní zkoušce z navazujícího předmětu KPK/FYZF2.
|
Doporučená literatura
|
-
Ganong, W. F., Herget, J., Blažek, T., & Herget, J. (1995). Přehled lékařské fyziologie. Jinočany: H&H.
-
Králíček, P. (2011). Úvod do speciální neurofyziologie. Praha : Galén.
-
Rokyta, R. et al. (2000). Fyziologie. Praha: ISV.
-
Silbernagl, S., Despopoulos, A., Trávníčková, E., Gay, R., & Rothenburger, A. Atlas fyziologie člověka.
-
Trojan, S. (2003). Lékařská fyziologie. Praha: Grada Publishing.
|