Název předmětu | Fyziologické aspekty sportovních her |
---|---|
Kód předmětu | KPK/FASH |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
TÉMATICKÉ OKRUHY: 1. Sportovní výkon a výkonnost - determinanty a fyziologické limity. 2. Základy optimalizace tréninkového zatížení. 3. Diagnostika. 4. Fyziologické zákonitosti při rozvoji kondice. TÉMATA SEMINÁŘŮ: - somatická a fyziologická charakteristika hráčů z pohledu herních postů v kolektivním sportu, - charakteristika faktorů determinující individuální herní výkon, - metody kontroly velikosti tréninkového zatížení, - fyziologické a patofyziologické aspekty zatěžování (únava, přetížení, syndrom přetrénování), - fyziologická podstata tréninkového efektu (superkompenzace), - zranění ve sportu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je naučit studenty aplikovat poznatky z oblasti zátěžové fyziologie do problematiky sportovního tréninku ve vztahu ke sportovnímu výkonu u vybraných týmových sportovních her.
Po absolvování předmětu student: 1. umí aplikovat výsledy zátěžového testování do stavby tréninkového procesu; 2. dovede samostatně analyzovat zatížení během pohybové aktivity; 3. je schopen provést preskripci pohybové aktivity a optimalizaci tréninkového zatížení; 4. dokáže charakterizovat a vysvětlit morfo-funkční změny v organismu vyvolané systematickým zatěžováním (specifické adaptace) 5. dovede doporučit optimální metody zatěžování s ohledem na fyziologickou povahu individuálního sportovního výkonu v rámci kolektivního výkonu. |
Předpoklady |
Předpokládá se, že student plně rozumí problematice funkční anatomie a zátěžové fyziologie a jejich základním aplikacím do oblasti sportu.
KPK/FYZA ----- nebo ----- KPK/FYZM |
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta
75% docházka; aktivní přístup v edukačním procesu; samostudium; prezentace získaných znalostí a dovedností (samostatné řešení definovaného problému ve zvoleném sportu, představení novinek v diagnostice nebo literature v rámci probíraných sportů); zápočtový test. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Fyzioterapie (2016) | Kategorie: Zdravotnictví | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |